بورسبورس اوراق

ارزش کل معاملات بورس تهران افزایشی شد

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات در آخرین هفته اسفند ماه، نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند افزایشی شد؛ این در حالی است که حجم کل معاملات کاهش ۱۳.۰۷ درصدی را به ثبت رساند.


به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در آخرین هفته اسفند ماه ۱۴۰۰، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه با ۲۴.۰۵ درصد افزایش، از ۲۹۹ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال به ۳۷۱ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۴۴ میلیارد و ۹۳۷ میلیون سهم در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه به ۳۹ میلیارد و ۶۳ میلیون سهم رسید که کاهش ۱۳.۰۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در آخرین هفته اسفند ماه، بازارها نسبت به هفته گذشته وضعیت متفاوتی داشتند؛ این در حالی است که تنها بازار بدهی نسبت به هفته گذشته، روند افزایشی داشته است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۲۰.۱۹ درصدی را در هفته منتهی به ۲۵ اسفند نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه تجربه کرد و از ۹۸ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال به ۱۱۸ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز هفته منتهی به ۱۸ اسفند که ۱۶ میلیارد و ۲۱۱ میلیون سهم بود به ۱۵ هزار و ۶۷۹ میلیارد سهم در هفته منتهی به ۲۵ اسفند ماه رسید و کاهش ۳.۲۹ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام همچون بازار اول سهام بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در منتهی به ۲۵ اسفند ماه نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه، ۸.۹۹ درصد افزایش یافت و از ۱۰۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال به ۱۱۵ هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۲۵.۲۷درصد کاهش، از ۲۳.۶۵ میلیارد و ۸۹۶ میلیون سهم به ۱۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با رشد چشمگیر ۴۱۰.۶۹ درصدی از ۱۱ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه به ۵۶ هزار و ۱۰۳ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۵ بهمن ماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۱.۴۱ میلیون برگه به ۵۶.۹۷ میلیون برگه رسید که رشد ۳۹۹.۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه ۲۹۳ میلیارد ریال بود که در هفته منتهی به ۲۵ اسفند به ۲۶۶ میلیارد ریال رسید و افت ۹.۱۰ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با کاهش ۸۰.۲۰ درصدی از ۷.۶۱ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه به ۱.۵۱ میلیون قرارداد در آخرین هفته اسفند ماه رسید.

ارزش معاملات صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در آخرین هفته اسفند ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۸۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه به ۸۰ هزار و ۳۷۸ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۲۵ اسفند ماه رسید و کاهش ۳.۵۸ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشد ۱۱.۸۷درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۵ میلیارد و ۴۷ میلیون یونیت به ۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل کاهشی شد

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در یک هفته منتهی به ۲۵ اسفند نسبت به هفته گذشته خود افت ۰.۲۴ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد کاهش یافت که افت ۳ هزار و ۲۷۳ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۲۵ اسفند ماه نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند ماه افزایش داشت و با ۰.۰۳ درصد افزایش از ۳۴۲ هزار و ۶۹۰ واحد به ۳۴۲ هزار و ۷۹۷ واحد رسید و تنها ۱۰۷ واحد افزایش یافت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا