انرژی

وابستگی استان مرکزی به آب‌های زیرزمینی کاهش یابد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: باید وابستگی استان مرکزی که ماهیت صنعتی و کشاورزی دارد به آب‌های زیرزمینی کاهش یابد.

همچنین بخوانید

عزت‌اله آمری به مناسب فرا رسیدن دوم فروردین روز جهانی آب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز جهانی آب در سال ۱۴۰۱ با عنوان “آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی” نامگذاری شده است بدین مفهوم که آب زیرزمینی که دیده نمی‌شود باید دیده شود.

وی بیان کرد: نامگذاری روز جهانی امسال به دلیل اهمیت بالای سفره‌های آب‌ زیرزمینی است که متاسفانه از دیده‌ها پنهان است و اتفاقاتی که صورت می‌گیرد به عینه مشاهده نمی‌شود.

او بیان کرد: خالی شدن مخازن سدها به چشم دیده می شود و بحران ناشی از کم آبی در مشاهداتی که از سدها صورت می گیرد احساس می‌شود در حالی که سدهای بزرگی را روزانه در زیر زمین در قالب سفره های آب زیرزمینی ازدست می‌دهیم و روز به روز در حال تخلیه شدن هستند.

آمری با تاکید بر اهتمام جدی به منظور حفظ منابع آبی زیرزمینی اظهار کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در کشور تکیه بر منابع آبی زیرزمینی دارد و این رویه در استان مرکزی نیز به دلیل ماهیت صنعتی و کشاورزی که دارد وجود دارد. بنابراین صیانت از منابع آبی زیرزمینی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید آحاد مختلف جامعه نسبت به این موضوع به ویژه برداشت‌های غیرمجاز، حفاری‌های غیرقانونی و … حساسیت دوچندان داشته باشند.

وی با اشاره به وابستگی بالای استان مرکزی به منابع آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: به دلیل صنعتی و کشاورزی بودن استان مرکزی بخش عمده ای از مصارف کشاورزی و صنعت از طریق منابع آبی زیرزمینی تامین می شود که باید سازوکاری اتخاذ شود تا در سایه مصرف بهینه و تجهیز سیستم های آبیاری به روش نوین این وابستگی شدید کاهش یابد.

آمری با اشاره به شکل‌گیری نهضت مبارزه با حفاری‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافی در استان مرکزی گفت: عمده منابع آبی زیرزمینی در اختیار بخش کشاورزی است و باید در اصلاح الگوی کشت تسریع شود تا با اصلاح و بازنگری در شیوه‌های آبیاری ضمن افزایش سطح زیر کشت کشاورزی، از آب کمتری استفاده کرد.

گفتنی است به دنبال برگزاری کنفرانس سازمان ملل در مورد “محیط زیست و توسعه” در ژوئن سال ۱۹۹۲، مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۲ دسامبر همان سال طی قطعنامه‌ای، ۲۲ مارس میلادی مصادف با (دوم فروردین) از تقویم خورشیدی هر سال را به عنوان روز جهانی آب نامگذاری کرد و از آن پس به غیر از سال ۱۹۹۳ که اولین سال گرامیداشت روز جهانی آب محسوب می‌شود از سال ۱۹۹۴ به بعد، شعار مناسبی را از بین مسائل و چالش‌های مرتبط با آب، منابع آبی و مدیریت آن انتخاب و به کشورهای عضو اعلام می‌کند.

در این قطعنامه از کلیه کشورها دعوت شده است نسبت به گرامیداشت روز مذکور از طرق مختلف در راستای افزایش آگاهی‌های جامعه، در چارچوب برنامه‌های توصیه شده اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا