اقتصاد کلان

توافق آمریکا و ژاپن بر سر تعرفه گوشت گاو

مقامات آمریکایی اظهار کردند که ایالات‌متحده و ژاپن توافقی را اعلام کردند که به کشاورزان و دامداران آمریکایی اجازه می‌دهد تا تقاضای رو به رشد ژاپن برای گوشت گاو آمریکا را برآورده کنند و شانس ژاپن برای اعمال تعرفه‌های بالاتر در آینده را کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، این توافق شامل سازوکار جدیدی است که مستلزم دستیابی به سه شرط جداگانه به جای یک شرط برای ژاپن، برای استناد به مکانیسم ماشه و اعمال عوارض بالاتر بر گوشت گاو ایالات‌متحده به مدت ۳۰ روز است.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات‌متحده در بیانیه‌ای گفت: این توافق یک پیروزی بزرگ برای دو کشور است که تضمین می‌کند کشاورزان و دامداران آمریکایی می‌توانند به تقاضای رو به رشد ژاپن برای گوشت گاو با کیفیت بالا پاسخ دهند. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: این توافق که پس از یک سال رایزنی بین دو کشور حاصل شد، پس از نهایی‌شدن و تکمیل چند مرحله اجرایی خواهد شد.

تام ویلساک، وزیر کشاورزی ایالات‌متحده از این توافق استقبال کرد و گفت که این امکان را برای رشد بیشتر بر اساس بازار در صادرات گوشت گاو ایالات‌متحده به ژاپن فراهم می‌کند.

داده‌های ایالات‌متحده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، ایالات‌متحده با فروش جهانی گوشت گاو و محصولات آن به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گاو در جهان بود. صادرات گوشت گاو ایالات‌متحده به ژاپن در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۲.۴ میلیارد دلار بود.

ژاپن پس از اینکه واردات گوشت گاو آمریکا از ۲۵.۸ درصد در مارس ۲۰۲۱ به مدت ۳۰ روز به ۳۸.۵ درصد افزایش داد به این دلیل که تقاضا برای گوشت گاو ایالات‌متحده در آن دوره افزایش یافته بود زیرا خشکسالی واردات از استرالیا را کاهش داد. افزایش تعرفه‌ها دو کشور را بر آن داشت تا بر سر یک توافق جدید مذاکره کنند.

براساس گزارش رویترز، رام امانوئل سفیر ایالات‌متحده در ژاپن در بیانیه ای گفت: یک سال طول کشید تا موارد مناسب برای این توافق پیدا شود. مقامات دولت ژاپن در یک نشست خبری اعلام کردند که مذاکرات با اختلافات بزرگ آغاز شد اما هر دو طرف به اجماع خوبی دست یافتند. به گفته این مقام ارشد، در حال حاضر گوشت گاو ایالات‌متحده با سطح تعرفه ۲۵ درصدی معمولی وارد ژاپن می‌شود که در توافقنامه سال مالی ۲۰۲۱ ژاپن که در ۳۱ مارس به پایان می‌رسد، مذاکره شده است و هیچ تعرفه موقت بالاتری در سال مالی جاری انتظار نمی‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا