امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرما پسته کرمان را به باد داد/ اقتصاد کرمان یخ زد

کرمان – پیش بینی‌های هواشناسی محقق شد و در سکوت و بی عملی جهاد کشاورزی بخش قابل توجهی از باغ‌های پسته کرمان دچار سرمازدگی شد و از بین رفت.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تراژدی سرمازدگی باغ‌های پسته استان کرمان به عنوان قطب اصلی تولید پسته ایران در سال جاری بار دیگر تکرار شد، با وجود اینکه در ابتدای سال جاری دمای هوای کرمان افزایش یافته بود اما طی سه شب گذشته دما در بسیاری از شهرستان‌های پسته خیز از جمله رفسنجان، انار، زرند، شهربابک، سیرجان و کرمان به صفر نزدیک شد و شاخه‌های نورسته درختان پسته یخ زد و از بین رفت.

هنوز میزان خسارت‌های مشخص نشده است اما بنا به اعلام مسئولان جهاد کشاورزی و کشاورزان میزان سرمازدگی بسیار گسترده و خسارت‌ها قابل توجه است.

نکته قابل توجه با وجود اینکه هواشناسی کرمان هشدار زرد برای سرمازدگی اعلام کرد و هشدارهای لازم نیز داده شد عملاً هیچ کاری انجام نشد و محصول پسته استان از بین رفت

اما نکته قابل توجه با وجود اینکه هواشناسی کرمان هشدار زرد برای سرمازدگی اعلام کرد و هشدارهای لازم نیز داده شد عملاً هیچ کاری انجام نشد و محصول پسته استان از بین رفت.

تلاش کشاورزان و روشن کردن لاستیک در باغ‌ها نیز بی ثمر ماند و فقط موجب آلودگی هوا شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان انار در خصوص میزان خسارت‌های سرمازدگی به این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه ۷۰ درصد سطح زیر کشت پسته شهرستان انار از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از بین رفته است و امسال برخی از باغ‌ها هیچ محصولی نخواهد داشت.

عباس مهران افزود: ۴ شب افت شدید دما در انار روی داد و محصولات صادراتی مانند کله قوچی، احمد آقایی و فندقی از بین رفته است.

سرمای هوا ادامه دارد

وی با اشاره به اینکه همچنان سرمای هوا ادامه خواهد یافت گفت: متأسفانه احتمالاً میزان خسارت‌های تشدید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: میزان خسارت‌ها قابل توجه است و در برخی از مناطق شهرستان محصول سال جاری به کلی از بین رفته است.

حاج عبدالهی گفت: بیشترین خسارت‌ها در بخش فردوس روی داده است از کشاورزان می‌خواهم با توجه به اینکه سرما ادامه دارد به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی توجه کنند تا خسارت‌ها کمتر شود.

۱۰۰ درصد محصول پسته در برخی از مناطق زرند خسارت دید

فرماندار زرند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در برخی از مناطق دشت‌های زرند تا ۱۰۰ درصد محصول از بین رفته و از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهیم در اسرع وقت میزان خسارت‌ها را ارزیابی کنند.

سید رضا حسینی نژاد افزود: ۳۷ هزار هکتار زمین پسته دچار خسارت شده و اقتصاد شهرستان دچار صدمه جدی شده است.

وی عنوان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم باقیمانده محصول را حفاظت کنند تا خسارت‌ها افزایش نیابد.

وی گفت: تولید پسته مهمترین زمینه اقتصادی زرند است و بسیاری از مردم شهرستان دچار خسارت شده است.

میزان خسارت‌ها تأسف بار است و ارزآورترین محصول غیر نفتی کشاورزی کشور تقریباً در سال جاری از چرخه خارج شد

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: میزان خسارت‌ها تأسف بار است و ارزآورترین محصول غیر نفتی کشاورزی کشور تقریباً در سال جاری از چرخه خارج شد.

اکبر محمود آبادی افزود: ۳۶ هزار هکتار باغ از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است و در برخی از مناطق دمای هوا به منفی ۵ درجه رسید.

وی ادامه داد: تا امروز ۱۵۶ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت زده شده است.

انتقاد شدید از وزارت جهاد کشاورزی

این در حالی است که نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز از وزرات جهاد کشاورزی به شدت انتقاد کرده است و عنوان کرده که سرمایه پسته کرمان در سال جاری از بین رفته است اما جهاد کشاورزی با وجود اینکه می‌دانست سرمازدگی در پیش از اقدامی انجام نداد.

سرما پسته کرمان را به باد داد/ اقتصاد کرمان یخ زد

وی از وزیر جهاد کشاورزی خواست در اسرع وقت ضمن بازدید از باغ‌های پسته کرمان برای کشاورزان چاره اندیشی کند و در روزهای پیش رو برای کنترل خسارت‌های احتمالی کاری انجام دهد.

این در حالی است که ستاد مدیریت بحران کرمان از ادامه سرمای شبانه در کرمان خبر داده است.

ستاد بحران بار دیگر هشدار داد

سرمای هوا که از دیروز شدت گرفته امشب نیز ادامه می‌یابد و کشاورزان و جهاد کشاورزی باید تدابیر لازم را برای کاهش خسارت‌ها در نظر بگیرند.

هماهنگی‌های لازم برای توزیع سوخت، سرویس وسایل گرمایشی، کنترل دما و تهویه مطبوع در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و تأسیسات آبیاری باید انجام شود.

ستاد بحران کرمان بیشترین خسارات سرمازدگی را در رفسنجان، انار و صفائیه اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در برخی از مناطق استان تا ۱۰۰ درصد محصول از بین رفته اقتصاد استان کرمان که به شدت به تولید پسته وابسته است با چالش جدی مواجه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا