امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تحویل گندم به سیلوها

تبریز- رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می‌کنیم با افزایش قیمت خرید تضمینی، گندم تحویلی به سیلوها ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هادی فرجی آزاد درخصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت: نظام صنفی کشاورزان یکی از ارکان قیمت گذاری محصولات کشاورزی است که سال گذشته قیمت ۷۵۰۰ تومانی را برای گندم پیشنهاد داده بودیم ولی با توجه به افزایش هزینه‌های کشت گندم برای کشاورزان، نظام صنفی اعتراض خود را اعلام کرد و گفتیم باتوجه به افزایش هزینه‌های کشت برای کشاورزان آنها راضی به تحویل گندم به سیلوها با قیمت ۷۵۰۰ تومانی نخواهند بود.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: با رایزنی‌هایی که داشتیم اعلام کردیم باید قیمت خرید تضمینی حدود ۹ و ۱۰ هزار تومان باشد که خوشبختانه با درایت دولت مردمی آیت الله رئیسی قیمت جدید اعلام شد، این نرخ مورد رضایت کشاورزان و گندم کاران است.

فرجی آزاد ادامه داد: قیمت پایه توسط دولت ۱۰,۵۰۰ تومان بوده که برای هر کیلوگرم تحویلی گندم به سیلو هزار تومان نیز به عنوان هدیه در ازای هر کیلوگرم به کشاورزان پرداخت می‌شود. این قیمت باعث خوشحالی کشاورزان شد.

وی ادامه داد: این قیمت جدید با قیمت جهانی همخوانی داشته و باعث کاهش چشمگیر قاچاق گندم می‌شود. پیش بینی می‌کنیم کشت بهاره گندم نیز با این قیمت فعلی به طور محسوسی افزایش یابد. همچنین پیش بینی می‌کنیم گندم تحویلی به سیلوها نیز ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی درخصوص قیمت کشت قراردادی گندم که ۷,۵۰۰ تومان بوده و پایین‌تر از نرخ جدید خرید تضمینی است، گفت: کشاورزان و گندم کاران نگران این موضوع نباشند چراکه نرخ روز گندم یعنی همان ۱۱,۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود. این نرخ در زمان بستن قرارداد کشت گندم ۷۵۰۰ بود و امروز دولت این نرخ را افزایش داده و به ۱۱,۵۰۰ تومان رسانده است.

وی درخصوص افزایش نرخ خرید تضمینی و تأثیر آن روی قیمت آرد و نان گفت: این موضوع به سیاست دولت بستگی دارد ولی باتوجه به شناختی که از دولت سیزدهم داریم، می‌توان اعلام کرد نرخ جدید خرید تضمینی گندم باعث افزایش قیمت نان و آرد نمی‌شود. ضمن اینکه بیشتر نانوایان و حدود ۹۸ درصد آنها از آرد یارانه‌ای نوع ۱ و ۲ استفاده می‌کنند و تعداد کمی آزادپز داریم. مردم نگران افزایش نرخ آرد و نان نباشند چراکه به هیچ عنوان قیمت آنها افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی زیر بار مسئولیتی مهم به نام قانون انتزاع رفته است که یک سری مشکلات همچون قاچاق و … در گذشته داشتیم که با اجرای این قانون این مشکلات حل می‌شود.

فرجی آزاد ادامه داد: با قیمت سال‌های گذشته کشاورزان رغبتی برای تحویل گندم به سیلوها نداشتند و گندم قاچاق می‌شد و یا برای خوراک دام استفاده می‌شد. برخی‌ها نیز گندم را انبار می‌کردند ولی با قیمت فعلی این مسائل دیگر تکرار نخواهد شد.

وی گفت: پیش بینی می‌کنیم سال زراعی بعدی بسیاری از کشاورزان اقدام به کشت گندم کنند. برای سال آینده نیز این احتمال وجود دارد که نرخ خرید گندم حدود ۱۴ و ۱۵ هزار تومان باشد که قدم مبارکی است و ما نیز حمایت خواهیم کرد چراکه باعث خودکفایی کشورمان از واردات گندم می‌شود.

وی ابراز داشت: با تعیین درست و اصولی نرخ گندم کشت گندم افزایش می‌یابد. سال آتی نیز به واردات گندم نیازی نداریم و تا سال ۱۴۰۲ جشن خودکفایی گندم را برگزار می‌کنیم.

این فعال حوزه کشاورزی ادامه داد: همچنین این موضوع باعث می‌شود کشاورزان دیگر به سراغ کشت محصولات پرآب بر نروند و گندم کشت کنند. همچنین کاه و کلش گندم نیز به دام‌ها می‌رسد و مشکلات این حوزه نیز کاهش خواهد یافت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا