بین الملل

رکود و گرانی شدید، اقتصاد آمریکا را فرا می گیرد

بانکدار ارشد وال استریت نسبت به خطرات ادامه جنگ روسیه بر اقتصاد ایالات متحده هشدار داد و گفت بزودی اقتصاد آمریکا وارد رکود خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مدیرعامل بانک جی پی مورگان؛ بزرگترین بانک آمریکایی و دومین بانک بزرگ جهان می‌گوید بحران اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه تورم فزاینده ای را برای مردم آمریکا به همراه داشته است.

جیمی دیمون در نامه سالانه خود به سهامداران گفت که ترکیبی از تورم فزاینده، درگیری در اوکراین و تحریم‌های روسیه ممکن است “به طور چشمگیری خطرات پیش رو” را برای اقتصاد ایالات متحده افزایش دهد. وی نسبت به عواقب غیرقابل پیش بینی برای اقتصاد کشور هشدار داده است.

به گفته دیمون، شروع درگیری در اروپا همه چیز را تغییر داده، بازارها را متلاطم کرده و الگوهای تجارت جهانی را بازسازی کرده است. وی نوشت که این خطرات و فرصت‌ها برای ایالات متحده و سایر کشورها وجود دارد.

دیمون گفت: «جنگ در اوکراین و تحریم‌های روسیه، حداقل اقتصاد جهانی را کند می‌کند و به راحتی می‌تواند اوضاع را آشفته‌تر کند».

رئیس بزرگترین بانک ایالات متحده به عدم اطمینان در مورد چگونگی پایان درگیری در اوکراین و تأثیر آن بر زنجیره‌های تأمین کالاها، به ویژه برای آنهایی که درگیر تأمین انرژی هستند، اشاره کرد.

وی افزود: «تحریم‌های بسیار بیشتری می‌تواند به لیست بلند بالای تحریم‌ها علیه روسیه اضافه شوند – که این امر می‌تواند به‌طور چشمگیر و غیرقابل پیش‌بینی تأثیر تورم در آمریکا را افزایش دهد.

دیمون گفت: همراه با غیرقابل پیش‌بینی بودن خود جنگ اوکراین و عدم اطمینان در مورد زنجیره‌های عرضه کالاهای جهانی، این وضعیت تورم بالقوه انفجاری را ایجاد می‌کند. بعدها در مورد ماهیت مخاطره آمیز عرضه جهانی انرژی صحبت می‌کنم، اما در حال حاضر به زبان ساده باید گفت این عرضه با اخلال مواجه شده است.

این مقام بانکی اضافه کرد که جی پی مورگان نگران مقابله خود با روسیه نیست هر چند که ممکن است از این امر در آینده میلیاردها دلار از دست بدهد.

در همین حال، یکی دیگر از بانک‌های وال استریت به نام گلدمن ساکس ماه گذشته هشدار داد که در صورت ادامه افزایش قیمت نفت در بحبوحه تحریم‌های روسیه و نبود منابع جایگزین، ایالات متحده احتمالاً وارد رکود خواهد شد.

افزایش شدید قیمت بنزین در سراسر ایالات متحده از قبل به اعتماد مصرف کنندگان ضربه زده است و نگرانی‌ها در مورد عقب نشینی هزینه‌ها را افزایش داده است.

رئیس جمهور جو بایدن مدعی شده است که مسکو به طور کامل در افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده مقصر است و اذعان دارد که او نمی‌تواند کار زیادی در مورد تورم سرگردان در پمپ بنزین‌ها انجام دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا