انرژی

انرژی در بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه

وجود تقویت زمینه تشدید تحریمها علیه مسکو، اعضای اتحادیه اروپا در خصوص تحریم واردات انرژی روسیه همچنان اختلاف دارند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، دو منبع آگاه به شبکه سی ان بی سی گفتند: اتحادیه اروپا روی بسته جدیدی از تحریمها علیه روسیه کار می کند که احتمالا لیزینگ هواپیماها و واردات و صادرات محصولاتی نظیر سوخت جت، محصولات فولادی و کالاهای لوکس را محدود خواهد کرد. با این حال اعضای این بلوک در خصوص این که آیا باید تحریمها به واردات انرژی گسترش پیدا کنند، دچار دو دستگی شده‌اند.

دادستان ارشد اوکراین در راستای تحقیقات درباره ارتکاب جنایات جنگی توسط روسیه، اعلام کرد که ۴۱۰ جسد در شهرهای اطراف کی‌یف که از دست نیروهای روسیه آزاد شده اند، پیدا شده‌اند. طی آخر هفته گذشته سازمانهای رسانه‌ای بین المللی متعدد درباره کشتار دسته جمعی غیرنظامیان در شهر بوچا گزارش کردند. این شهر که نزدیک به کی‌یف است، تحت اشغال نیروهای روسی بود.

درپی این گزارش‌ها، درخواستهای زیادی در اتحادیه اروپا برای تشدید تحریمها علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین شکل گرفت. این بلوک اکنون روی بسته پنجمی از تحریمها علیه روسیه کار می‌کند و انتظار می رود دور جدید تحریمها تا پایان هفته جاری تصویب شود.

دو مقام اتحادیه اروپا که مایل نبودند نامشان فاش شود، به شبکه سی ان بی سی گفتند: پیشنهاد برای بسته تحریمهای جدید شامل لیزینگ هواپیما، محصولات فولادی، کالاهای لوکس و سوخت جت است. هر دو منبع آگاه تصریح کردند که این بسته در دست بررسی است و ممکن است با ادامه مذاکرات در روزهای آتی و پیش از نشست سفیران اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه، تغییراتی پیدا کند.

یکی از این مقامات در خصوص عدم تدابیر تنبیهی علیه بخش انرژی روسیه گفت: فقدان بخش بزرگی واضح است.

اعمال تحریم فوری علیه گاز، نفت یا حتی زغال سنگ، موضوع بحث داغی در اتحادیه اروپا از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه بوده است. در حالی که بعضی از کشورها حامی ممنوعیت انرژی روسیه هستند، سایر اعضای اتحادیه اروپا استدلال می کنند که وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارند و این ممنوعیت، به اقتصاد آنها بیشتر از روسیه آسیب می زند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت: اتحادیه اروپا باید با محدودیت نفت و زغال سنگ روسیه پس از جنایاتی که در بوچا گزارش شده است، موافقت کند. به عنوان مثال لهستان ماه گذشته اعلام کرد واردات زغال سنگ روسیه را متوقف خواهد کرد. با این حال گروهی از کشورهای اتحادیه اروپا همچنان با هر گونه تحریم انرژی به شدت مخالفت می کنند.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان به شبکه سی ان بی سی گفت: ما می خواهیم در کوتاه مدت وابستگی کمتری در اتحادیه اروپا و آلمان به واردات انرژی روسیه وجود داشته باشد و آلمان از تحریمهای بیشتر علیه روسیه حمایت می کند. ما باید پوتین را تحت فشار بیشتری قرار دهیم و روسیه را منزوی کنیم. باید همه روابط اقتصادی با روسیه را قطع کنیم اما در حال حاضر قطع واردات گاز امکان پذیر نیست.

وی در پاسخ به این که آیا همان طور که مکرون پیشنهاد کرده است، اتحادیه اروپا باید تحریمها علیه نفت و گاز روسیه را اجرایی کند، گفت: هیچ نظری در این باره ندارم.

همتای اتریشی وی هم مخالف اعمال تحریم علیه گاز روسیه بود. مگنوس برونر، وزیر دارایی فدرال اتریش گفت: اتریش موافق تحریمهای بیشتر علیه بخش گاز روسیه نیست. ما وابستگی زیادی به گاز روسیه داریم و تصور می کنم همه تحریمها به ما بیشتر از روس‌ها آسیب خواهند زد و برای ما خوب نیستند. به همین دلیل است که ما مخالف تحریمها در نفت و گاز هستیم.

طبق آمار یورواستات، اتریش ۵۹ درصد از گاز طبیعی خود را در سال ۲۰۲۰ از روسیه وارد کرد. بلغارستان، جمهوری چک، لاتویا و مجارستان همان سال واردات بالاتری از روسیه داشتند.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت: فرآیند آماده سازی تحریمهای جدید، محرمانه است.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، این کمیسیون که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، پیشنهادهایی برای تحریمها در مذاکرات ۲۷ عضو اتحادیه اروپا آماده می کند و موافقت با این تدابیر، بر عهده کشورهای عضو خواهد بود. هر گونه تحریم جدید مستلزم توافق جمعی است.

افزایش قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز طبیعی در اروپا تحت تاثیر چشم انداز اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه افزایش یافت. قیمت گاز ماه آتی در هلند که قیمت پایه گاز اروپاست، روز دوشنبه ۲.۳ درصد سقوط کرده بود اما روز جاری ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۱۱.۲۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

در حال حاضر اروپا جریان گاز روسیه را به طور مستمر دریافت می کند و حتی این جریان از زمان آغاز حمله روسیه در شش هفته پیش، افزایش پیدا کرده است. ادامه صادرات گاز روسیه به همراه ورود محموله‌های LNG از نوسان قیمتها در بازار کاسته است. پس از این که مسکو خواستار پرداخت پول واردات گاز به روبل شد، صادرات گاز خط لوله‌ای روسیه به دقت زیر نظر قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا