صنعت، معدن، تجارت

ارزپاشی راهکار کاهش نرخ ارز نیست/ باید صادرات رونق گیرد

رییس مجمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه دولت نمی تواند با ارزپاشی و حراج منابع ارزی، باعث کاهش نرخ ارز شود، گفت: بهترین کار برای تثبیت نرخ ارز این است که دولت بازار صادرات را رونق دهد.

محمدرضا حسینا در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد نوسانات بازار ارز، اظهار کرد: در کشور ما نقدینگی به سرعت در حال افزایش است و طی ماه‌های گذشته تقاضا برای ارز در قالب‌های مختلف افزایش شدیدی داشته است، بنابراین احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی افزود: یکی از بیشترین تقاضاها برای ارز در زمینه مهاجرت شکل گرفته است. هر فردی که از کشور مهاجرت می‌کند، دست کم بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کند.

حسینا تصریح کرد: مردم اعتمادی به حرف‌های مسئولان در دولت‌های گذشته نداشته اند و این عدم اعتماد همچنان ادامه دارد. اگرچه که دولت سیزدهم تمام تلاش خود را در زمینه تثبیت نرخ ارز انجام داده اما واقعیت این است که در این حوزه، بازار حرف اول را می‌زند و تعیین کننده نرخ است. ممکن است دولت با اقداماتی همچون تزریق ارز به بازار و به عبارتی ارزپاشی، نرخ ارز را به صورت موقتی پایین بیاورد اما در بلندمدت، بازار تعیین کننده نرخ ارز است.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه اعمال سیاست‌های اصلاحی از سوی دولت تأثیرگذاری قابل توجهی دارد، گفت: اگر تحریم‌ها همچنان برقرار باشد و سیاست‌های اصلاحی نیز صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت. در واقع دولت نمی‌تواند با ارزپاشی و حراج منابع ارزی، باعث کاهش نرخ ارز شود.

حسینا اظهار کرد: بهترین کار برای تثبیت نرخ ارز این است که دولت بازار صادرات را رونق دهد. در این راستا بحث پیمان سپاری و رفع تعهد ارزی باید با همراهی و ملایمت دولت دنبال شود تا صادرکنندگان بتوانند با خیال راحت کالاهایشان را صادر کنند و ارز خود را به چرخه اقتصاد بیاورند. به عبارتی دولت می‌تواند به صورت غیرمستقیم و از طریق سیاست‌های حمایتی، عرضه ارز را بالا ببرد و باعث تثبیت نرخ آن شود.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها به این صورت در بازار دخالت نمی‌کنند، گفت: در کشورهای دیگر دنیا دولت‌ها تنها سیاست اجرایی و نظارتی را پیاده سازی می‌کنند و خودشان وارد بازار نمی‌شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا