ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

۳۰درصد از میلیاردرهای جدید چین از بخش فناوری می‌آیند

طبق جدیدترین فهرست میلیاردرهای جهان فوربس، از میان ۲۳۶ میلیاردر جدید، ۶۲ نفر از چین هستند و یک سوم از میلیاردرهای جدید این کشور از بخش فناوری می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با وجود این که چین به سرکوبی و کنترل بخش فناوری پرداخته است اما یک سوم از میلیاردرهای جدید چین در فهرست فوربس، از صنعت فناوری این کشور بودند. تازه واردهای جدید شامل “تانگ شیائو او” با ثروت خالص ۵.۷ میلیارد دلار، “کریس شو” با ثروت خالص ۵.۴ میلیارد دلار و “میراندا کیو و چاروین مائو” هر کدام با ثروت خالص ۱.۸ میلیارد دلار بودند.

دومین رکورد تولید میلیاردرهای جدید مربوط به آمریکا با ۵۰ میلیاردر جدید و پس از آن هند با ۲۹ میلیاردر جدید بود. رتبه بندی فوربس بر مبنای ثروت خالص میلیاردرهاست که از طریق قیمت سهام و نرخ مبادله سهام تا ۱۱ مارس سال ۲۰۲۲ محاسبه شده است.

چین طی سال ۲۰۲۱ که موجهای متعدد شیوع کووید ۱۹ این کشور را فرا گرفت، تدابیر قرنطینه متعددی را اجرا کرد. این محدودیتها روی تولید و زنجیره تامین جهانی تاثیر گذاشت و متعاقب آن چین با کندی رشد اقتصادی روبرو شد. بعضی از اقتصاددانان هشدار داده اند که کندی رشد اقتصاد چین در ابتدای سال میلادی جاری بدتر شده است.

همزمان چین به سرکوب بخش فناوری داخلی پرداخت و با استناد به مسائلی مانند نیروی کار و حقوق مصرف کننده، تحقیقات ضد انحصارطلبی را علیه شرکتهای فناوری به جریان انداخت و نظارت بر امنیت دیتا را تشدید کرد. این اقدامات بسیاری از سرمایه گذاران را وحشت زده کرد. اوایل هفته جاری شاخص هانگ سنگ تقریبا ۶۰ درصد از اوجی که در فوریه سال ۲۰۲۱ داشت، کاهش نشان داد. فشارهای مذکور باعث شده است ثروت بسیاری از میلیاردرها کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، ژونگ ییمینگ که دومین فرد ثروتمند چین و موسس “بایت دنس” – شرکت مادر تیک تاک – است، شاهد کاهش ثروتش به ۵۰ میلیارد دلار از ۵۹.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بود. “پونی ما”، سومین فرد ثروتمند چین و موسس شرکت “تنسنت” شاهد کاهش ثروتش از ۴۹.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۷.۲ میلیارد دلار بود. “ژونگ شان شان”، رییس و موسس شرکت “نونگ فو اسپرینگ” با ثروت خالص ۶۵.۷ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد چین ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا