اقتصاد کلان

رکود ۳۲ میلیارد دلاری در بازار سهام فایزر

سهام شرکت فایزر پس از اعلام این که شرکت بیوتک متمرکز بر ریه را به قیمت ۵۲۵ میلیون دلار خریداری می‌کند، ۴.۳ درصد افزایش یافت و افت بازار گسترده‌تر را کاهش داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از استاک نیوز، سهام این شرکت همچنان تقریبا ۷ درصد (حدود ۳۲ میلیارد دلار از ارزش بازار آن) در سال جاری در بحبوحه نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد از دست دادن درآمد به دلیل منقضی شدن حق ثبت اختراع دارو و سرنوشت نامشخص اقدامات واکسن‌های تقویت‌کننده آن با امواج کووید کاهش یافته است.

این امر باعث شده است که شرکت با تخفیف برای همتایان خود در بخش مراقبت‌های بهداشتی معامله کند که با روی آوردن سرمایه‌گذاران به موارد دفاعی در میان آشفتگی‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن، به رکورد بالایی رسیده‌اند.

وال استریت به دنبال آن است که فایزر برای تقویت رشد، به‌طور بالقوه با استفاده از ظرفیت ۱۵۰ میلیارد دلاری که بانک مونترال تخمین می‌زند، اقدام کند. با این حال، قرارداد پنج‌شنبه برای یک توسعه‌دهنده دارویی (ReViral) به احتمال زیاد کوچک‌تر از آن است که بتواند چشم‌انداز این غول دارویی را تغییر دهد.

ایوان دیوید سیگرمن سیگرمن، تحلیلگر بانک مونترال اظهار کرد: «در حالی که ما با ادغام و تملک در بیوفارما تشویق می‌شویم، این دقیقا همان معامله‌ای نیست که ما به آن امیدوار بودیم. داروسازان بزرگ از معاملات بزرگ به نفع مشارکت یا خرید شرکت‌های کوچکتر اجتناب می‌کنند. این امر کمک کرد تا فعالیت ادغام این بخش در سه ماهه اول به کندترین سطح از عواقب فوری همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ برسد».

کریس شات، تحلیلگر جی پی مورگان گفت: فایزر، جنجال‌برانگیزترین نام در میان داروسازان بزرگ است و گاوهای نر به واکسن‌های کووید و توانایی این شرکت برای به کارگیری مقادیر زیادی سرمایه اشاره می‌کنند و خرس‌ها می‌گویند که ارزش‌گذاری آن هنوز هم زیاد است. این اظهارات با توجه به کسب و کار اصلی شرکت فراتر از تلقیح ویروس کرونا بیان شده است.

وی افزود: بدون احتساب فروش واکسن کووید-۱۹ و فروش ضد ویروس فایزر، رشد سالانه ترکیبی و فروش منفی را تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود زیرا این شرکت با یکی از بزرگترین ضررهای درآمد صنعت به دلیل انقضای حق اختراع مواجه است.

با این حال، با افزایش سهام فایزر، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از این خرید حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا