امور زیربناییراه و ساختمان

چرا بلیت نجف گران شد؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دلایل افزایش قیمت بلیت نجف را تشریح کرد.


همچنین بخوانید

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل افزایش قیمت بلیت نجف اظهار داشت:‌ در روزهای پیک و افزایش تقاضا برای سفر به عراق این موضوع مطرح شد که چرا بلیت نجف گران‌تر از بلیت استانبول شده‌ است؟ درحالی که شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی و اختیاری در این افزایش قیمت نداشتند بلکه این هزینه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل شده‌ است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اولا قیمت بلیت مسیرهای خارجی مشمول نرخ مصوب نمی‌شود.  موضوع  بسیار مهم دیگر این است که بلیت‌های مسیرهای زیارتی عموما در پیک سفر به صورت یکسرخالی انجام می‌شود که بر قیمت بلیت اثر می‌گذارد و نکته بعدی این است که فرودگاه نجف از گران‌ترین فرودگاه‌های منطقه است و پیش از این هم چندین بار با مسئولان فرودگاه نجف درباره هزینه‌های بالای این فرودگاه مذاکراتی داشتیم و حتی در مقطعی به دلیل گران بودن هزینه‌های این فرودگاه شرکت‌ها هواپیمایی کشورمان پروازهای خود را به فرودگاه نجف قطع کردند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: مذاکراتی هم بین مسئولان سازمان هواپیمایی کشورمان و با طرف مقابل در عراق انجام شد تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند اما این اقدام انجام نشد چراکه فرودگاه نجف در اختیار بخش خصوصی است و کاهش هزینه‌ها را قبول نکردند.

اسعدی سامانی با اشاره به هزینه‌های فرودگاه نجف تاکید کرد: در حال حاضر به ازای هر مسافر هزینه فرودگاه نجف حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این هزینه خدمات فرودگاهی محسوب می‌شود. در حالی که هزینه خدمات فرودگاهی به ازای هر مسافر در فرودگاه سایر کشورهای همسایه بسیار کمتر است و این هزینه‌های فرودگاهی در سایر فرودگاه شاید کمتر از یک سوم هزینه‌های فرودگاه نجف باشد.

وی درباره عامل دیگری که باعث افزایش قیمت بلیت نجف می‌شود، گفت: طبق توافق انجام شده تعداد مجاز و سقف تعیین شده پروازهای ایران و عراق در هقته ۱۲۰ پرواز است. اگر مازاد این پروازها انجام شود، شرکت‌های هواپیمایی باید به طرف مقابل رویالتی پرداخت کنند و به ازای هر هواپیما حدودا ۴ هزار دلار رویالتی پرداخت می‌شود که این خود باعث افزایش هزینه بلیت خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: تنها کشور هم که در حال حاضر رویالتی را دریافت می‌کند کشور عراق و فرودگاه نجف است. از آنجایی که تقاضا برای سفر به عراق بالا است معمولا بیش از ۱۲۰ پرواز در هفته انجام می‌شد و شرکت‌های هواپیمایی هم مجبور به پرداخت رویالتی هستند.

وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه سفر به عتبات عالیات باید به دولت عراق فشار آورند که هزینه بسیار بالای فرودگاه نجف را کاهش دهند، اظهار داشت: البته تنها ایران شامل هزینه گران فرودگاه نجف نمی‌شود و شرکت‌های هواپیمایی از هر کشوری با این هزینه های بالای فرودگاه گران نجف مواجه است.

اسعدی سامانی ادامه داد:‌ عامل دیگری که باعث افزایش نرخ بلیت نجف می‌شود این است که نرخ سوخت در فرودگاه نجف تقریبا ۱دلار و ۱۵ سنت برای هر لیتر سوخت هواپیما تعیین شده و معمولا برای پروازهای مشهد – نجف هواپیماها ناچار به سوخت‌گیری در فرودگاه نجف می‌شوند. این باعث می شود که هزینه های تمام شده برای هر مسافر در مسیر نجف افزایش یابد.

وی با اشاره به قیمت بلیت تهران- نجف گفت: در بلیت‌های چارتری در حال حاضر قیمت بلیت رفت به ۹۰۰ هزار تومان اما در برگشت نرخ بلیت به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما در ایام نوروز از انجایی که تقاضا برای سفر به عراق و نجف افزایش پیدا می‌کند و اغلب پروازها هم به صورت یکسرخالی انجام می‌شوند قیمت بلیت به بیش از ۶ میلیون تومان هم رسید.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: واقعیت این است که برای شرکت‌های هواپیمایی فرقی ندارد که پرواز‌های استانبول را انجام دهند یا پروازهای نجف و در مسیرهای خارجی قیمت بلیت براساس نرخ تمام شده تعیین و اعلام و در بحث بلیت نجف عمده افزایش قیمت بلیت متوجه هزینه‌های گران فرودگاه نجف می‌شود.  


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا