بین الملل

مخالفت اتحادیه اروپا با ممنوعیت واردات انرژی از روسیه

اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای تحریم واردات نفت و گاز طبیعی از روسیه است تا از تأمین مالی این کشور برای ادامه جنگ بپرهیزد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر سر ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه به توافق نرسیده‌اند و گفت‌وگوها در مورد این موضوع ادامه خواهد داشت.

با این حال انتظار می‌رفت که ممنوعیت انرژی بخشی از آخرین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین و تبعیت از تحریم‌های آمریکا باشد.

این مقام اروپایی افزود: ما قبل از هر چیز در مورد چگونگی اطمینان از اثربخشی تحریم‌های موجود به منظور جلوگیری از شکاف در اجرای آنها به بحث و گفتگو پرداختیم با این حال ما همچنین درباره اقدامات و گام‌های جدیدی از جمله تحریم‌ها علیه نفت و گاز که می‌توانیم بر علیه این کشور برداریم، صحبت کردیم و قرار است به این گفتگوها ادامه دهیم.»

در حالی که اتحادیه اروپا با تحریم‌های متعدد علیه مسکو موافقت کرده است، کشورهای عضو بر سر ممنوعیت واردات انرژی روسیه با یکدیگر اختلاف دارند. دلیل عمده این امر به این بر می‌گردد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به شدت به انرژی روسیه وابسته هستند. بنابراین مجارستان ممنوعیت کامل واردات گاز روسیه را وتو کرد و گفت که روسیه تنها گزینه وارداتی مجارستان است، زیرا این کشور محصور در خشکی است و نمی‌تواند مستقیماً گاز مایع را از ایالات متحده دریافت کند.

بورل بر اهمیت کمتر شدن اتکای کشورهای اتحادیه اروپا به انرژی روسیه تاکید کرد و گفت که خرید گاز از مسکو “تأمین مالی جنگ این کشور علیه اوکراین” است. با این حال، او با اشاره به وضعیت آلمان، که قبلاً درباره “فروپاشی” اقتصاد خود هشدار داده بود، گفت که غیرممکن است که یک شبه وابستگی ۵۵ درصدی به گاز روسیه را کاهش داد.

با این وجود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اصرار دارد که این اتحادیه باید وابستگی خود به انرژی روسیه را در اسرع وقت کاهش دهد، و پیشنهاد می‌کند که این امر با ممنوعیت واردات نفت شروع شود، زیرا جایگزینی آن آسان‌تر است و مقدار بیشتری از آن در سطح جهان برای وجود دارد. مسکو در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از کل گاز مورد استفاده کشورهای اتحادیه اروپا را تأمین و حدود یک سوم نفت مورد نیاز آنها را به این کشورها صادر می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا