امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۵۳ هزار هکتار محصولات پاییزه در اردبیل بیمه شدند

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح بیمه محصولات کشاورزی پاییزه خبر داد و گفت: سطح بیمه محصولات پاییزه این طرح در اردبیل از مرز ۱۵۳ هزار هکتار گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نادر تقی‌زاده عصر دوشنبه در جلسه طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان اظهار کرد: طرح جهش تولید در سطح بیش از ۲۹۶ هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برش‌های کشوری، استان اردبیل ملزم شده تا در سطح ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان این طرح را اجرا کند که در سایه اهتمام دست‌اندرکاران تولید و همکاری کشاورزان دیم‌کار، عقد قرارداد اجرای این طرح به ۲۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هدف از اجرای این طرح در دیم‌زارهای استان را افزایش محصول در واحد سطح و استفاده حداکثری از منابع خاکی و نزولات آسمانی اعلام کرد.

تقی‌زاده گفت: محصولاتی که تحت پوشش جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته‌اند علاوه بر گندم و جو، گیاهان روغنی همچون کلزا و گلرنگ هستند که در محصولات علوفه‌ای شبدر نیز به زیر کشت رفته و علاوه بر آن حبوبات از جمله عدس و نخود نیز مشمول این طرح شده است.

وی افزود: ۲۴ هزار و ۸۲۰ نفر در یک‌هزار و ۱۵۶ روستا و شهرستان‌های استان در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

تقی‌زاده با بیان اینکه سطح بیمه محصولات پاییزه این طرح از مرز ۱۵۳ هزار هکتار گذشته است، خاطرنشان کرد: اگر به دلیل رعد و برق، صاعقه، آتش‌سوزی و سرما محصول از بین برود بیمه محصولات کشاورزی خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به استناد مفاد اجرای این طرح مقرر شده بود ۵۹۵ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی جذب شود که از این میزان ۲۸۹ دستگاه جذب شده و مابقی نیز در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به وضعیت عملیات داشت و بهاره مزارع طرح نیز بیان کرد: تاکنون در سطح ۹۵ هزار هکتار کوددهی به صورت سرک انجام شده و در سطح ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز با علف‌های هرز این مزارع مبارزه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا