انرژی

کاهش مصرف انرژی در تهران با همکاری وزارت نفت و شهرداری

شهردار تهران گفت: با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت باید مصرف انرژی را در سطح شهر تهران مدیریت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا زاکانی، امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت مشارکتی در اداره شهر یک اصل پذیرفته‌شده است، اظهار کرد: با همکاری شهرداری تهران و وزارت نفت می‌توانیم دانش بهتر، فناوری بالاتر و نیروی انسانی را در مسیر تحقق اهداف داشته باشیم.

وی افزود: با همکاری مشترک شهرداری تهران و وزارت نفت باید مصرف انرژی را در سطح شهر تهران مدیریت کنیم و از طرفی تلاش کنیم آلودگی انرژی را در بخش تولید و مصرف کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه بها دادن به وقت و زندگی مردم شعار و اعتقاد دولت مردمی سیزدهم است و در شهرداری نیز این موضوع دنبال می‌شود، گفت: در حوزه پسماند با موضوعی به عنوان طلای کثیف روبه‌رو هستیم که می‌توان بخشی از آن را به‌عنوان انرژی استفاده کرد.

شهردار تهران تصریح کرد: این تفاهم برای ما بسیار مبارک است و امیدواریم در دیگر حوزه‌ها نیز به همکاری دست یابیم.

زاکانی با بیان اینکه درهم انباشتگی مشکلات باعث کلاف سردرگمی شده که جز با تفاهم و مشارکت باز نمی‌شود، گفت: تفاهماتی هم با وزارت راه و نیرو داشتیم و اتفاقات خوبی برای شهر خواهد افتاد.

همچنین وحیدرضا زیدی‌فرد -معاون وزیر نفت – در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران اظهار کرد: مهم‌ترین اهداف امضای تفاهم‌نامه امروز، اجرای سیاست الگوی مصرف، همکاری در زمینه پیاده‌سازی الزام‌ها مانند مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، حمایت مشترک از شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به اجرای ماده ۱۲ قوانین رفع موانع تولید است.

وی با بیان اینکه بحث انرژی و مدیریت عرضه و تقاضای آن از مهم‌ترین مباحث جهان است و همه کشورهای پیشرفته آن را سرلوحه کار قرار داده‌اند، تصریح کرد: ۹۹ درصد کشورهای حاضر در اکسپوی دوبی شعار نخست‌شان مباحث مربوط به مدیریت مصرف انرژی بود که نشانگر اهمیت این موضوع در سطح جهان  است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت یارانه‌های پرداختی، قیمت حامل‌های انرژی، رشد بالای مصرف و… را به‌عنوان مهم‌ترین مباحث مربوط به انرژی در کشور برشمرد و افزود: این مباحث در سطح وزارت نفت به‌ویژه در دوره جدید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم یک حرکت خوب در این زمینه انجام دهیم.

زیدی‌فرد با اشاره به اینکه به‌طور معمول شهرداری‌ها تمرکزشان بر مسائل زیباشناسی، حمل‌ونقل و… است و کمتر پیش آمده وارد مسائل مربوط به انرژی شوند، گفت: شهرداری تهران برنامه گسترده‌ای برای مدیریت مصرف انرژی در کلان‌شهر تهران دارد و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت نیرو امضا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه شهردار با درایت و انقلابی به‌طور جدی مباحث مربوط به انرژی را در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: امیدوارم امضای تفاهم‌نامه امروز آغاز حرکتی مبارک برای همکاری بین وزارت نفت و شهرداری تهران در زمینه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی انرژی باشد و نتایج آن در کل کشور تسری یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی بین وزارت نفت و شهرداری تهران با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران امضا شد.
با توجه به اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری، مستفاد از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب ۱۳۹۴) و قانون اصلاح الگوی مصرف، برنامه پنج ساله ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مصوبه‌های شورای اقتصاد، مصوبه‌های شورای عالی انرژی و سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با مشارکت دستگاه‌ها، وزارت نفت و شهرداری تهران صبح امروز (سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با هدف توسعه و فراهم کردن زمینه همکاری‌های وزارت نفت و شهرداری تهران و همسو با گسترش بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود امضا شد، دو طرف به اجرایی‌سازی اهدافی همچون «اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف»، «دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴»، «همکاری در تدوین و پیاده‌سازی الزام‌ها، استانداردها، مقررات ملی و طرح‌های جامع به منظور کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها»، «تشریک مساعی در زمینه پژوهش، نظارت، اجرا، سرمایه‌گذاری و راهبری مجموعه‌ای از طرح‌ها و پژوهش‌های کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌های محیط‌ زیست»، «ارتقای شاخص‌های بهره‌وری انرژی در حوزه‌های حمل ونقل، ساختمان و صنایع مرتبط»، «توسعه شبکه همکاری فناورانه برای هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها»، «کمک به اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و «همکاری با هدف فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، آموزش و تبلیغ و ترویج درباره اصلاح الگوی مصرف انرژی (ذیل ماده ۶۷ قانون اصلاح الگوی مصرف)» متعهد شدند.

کمک به کاهش مصرف سوخت، همکاری در تأمین گازوئیل پاک، همکاری برای تکمیل پروژه فناورانه مینی ال‌ان‌جی، مدیریت پسماندهای ویژه و فاضلاب‌های تولیدی صنعت نفت، معرفی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت و غیره از مهمترین محورهای همکاری وزارت نفت و شهرداری تهران در این تفاهم‌نامه همکاری خواهد بود.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا