بانکبانک و بیمه

بانک صنعت و معدن پیشرو در اجرای طرح تأمین مالی زنجیره تولید

معاون اعتبارات و راهبری شعب بانک صنعت و معدن گفت: این بانک در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارائی و اهمیت تأمین مالی زنجیره‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تأمین مالی بخش صنعت اقدامات مهم و موثری را به انجام رسانده و در دست اقدام دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، عبدالرضا ولی‌الهی یکی از اقدامات یاد شده را اعطای مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق تامین مالی زنجیره ای برای شرکت سایپا و حلقه های زیرمجموعه عنوان نمود که مرحله دوم آن به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: ۸۵۰ میلیارد ریال برای شرکت ذوب آهن اصفهان،۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت ایران خودرو و انتشار۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق گام در ارکان اعتباری بانک برای تامین مالی شرکت ها مصوب شده و بررسی ها برای توسعه استفاده از ابزار اعتباری جهت تامین مالی بر اساس مذاکرات با مشتریان ادامه دارد.

ولی الهی افزود: همچنین در راستای شفافیت و کارایی تخصیص منابع و در راستای اجرای نظام تامین مالی زنجیره ای، این بانک نسبت به اخذ استعلام صورتحساب  الکترونیکی از سامانه جامع تجارت در پرداخت تسهیلات در بخشهایی از صنایع فولادی، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی ،لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو  اقدام می‌نماید که در این روش صورتحسابی که خریدار بابت خرید کالا به بانک ارائه می نماید توسط فروشنده در سامانه مذکور مورد تایید قرار می گیرد.

وی بیان داشت: در فرصت کوتاه ابلاغ طرح بر طبق استعلام انجام شده از سامانه جامع تجارت، بانک صنعت و معدن  تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱، استعلامات  به ارزش ۴.۷۵۵ میلیارد ریال بابت ۲۳۰ فقره تسهیلات انجام شده و بر اساس عملکرد مقایسه ای بانکهای عضو تا تاریخ شانزدهم اسفندماه۱۴۰۰، بانک صنعت و معدن در این زمینه در میان شبکه بانکی، دارای رتبه نخست می باشد.

معاون اعتبارات و راهبری شعب بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: علاوه بر این آموزش شعب در خصوص نحوه استعلام صورتحساب الکترونیک و نحوه راهنمایی مشتریان انجام شده و نماینده استانی مطلع و تام الاختیار به سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان جهت پیگیری و هماهنگی لازم معرفی شده است.

گفتنی است، در نشست مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر صمت و مدیران عامل بانک های منتخب نیز بر اجرای دقیق و عملیاتی «طرح تأمین مالی زنجیره تولید» به منظور حمایت عملی از رونق تولید، اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی پایدار تاکید شد و دکتر صالح آبادی با اشاره به انحراف و هدررفت منابع در روش های قدیمی اعطای تسهیلات، در خصوص روش تأمین مالی زنجیره تولید اظهار داشت: با انجام طرح تامین مالی زنجیره تولید، امکان نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات که یکی از تاکیدات رئیس جمهور برای نظام بانکی است فراهم می شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: هر نوع تشویقی که در راستای رونق تولید باشد و بتواند اشتغال افرینی پایدار ایجاد کند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و در این باره نیز از تمام ظرفیت های بانکی استفاده خواهیم کرد.  

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این طرح با منابع کمتر امکان حمایت و تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی بیشتری فراهم می شود و در مقایسه با روش های قدیمی فشار بسیار کمتری به منابع مالی بانک ها وارد می شود. 

صالح آبادی اوراق گام را یکی از ابزارهای نوین در تامین مالی زنجیره تولید برشمرد و افزود: با اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی اوراق گام در پایان سال گذشته، گام موثری در بهبود عملکرد و استفاده از این ابزار برداشته شده است و امیدواریم با همکاری بانک ها بتوانیم گامی مهم در  تسریع و گسترش تامین مالی زنجیره تولید برداریم.  

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اهمیت نقش آموزش شبکه بانکی در تسریع فرآیند تامین مالی زنجیره تولید، اضافه کرد: با توجه به هدفگذاری ۵۰ درصدی تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی از طریق این طرح، باید با استفاده از ظرفیت موسسه آموزش عالی بانکداری نسبت به آموزش روند اجرای طرح در بانک های عامل اقدام کنیم. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع تامین مالی زنجیره تولید در مجموعه اقتصادی کشور تاکید کرد: پایبندی به زمانبندی در عملیاتی شدن و گسترش استفاده از این طرح از الزامات موفقیت طرح است، لذا گزارش اقدامات انجام شده از سوی بانک‌ها در این خصوص باید به صورت ماهانه ارائه شود تا برنامه ریزی های آتی بر مبنای آن انجام شده و اهداف تعیین شده محقق شود. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه نقش طرح تامین مالی زنجیره تولید در دستیابی به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی را بسیار حیاتی دانست و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، تغییر سیاست های در تخصیص ارز ترجیحی و افزایش دستمزد و هزینه های جانبی تولید، دستیابی به رشد اقتصادی تنها از مسیر تامین سرمایه در گردش بنگا های تولیدی و افزایش ظرفیت تولید از این طریق میسر خواهد شد. 

فاطمی امین افزود: عملیاتی شدن این طرح نقش موثری در جهش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت و از این رو وزارت صمت و بانک مرکزی با همکاری بانک ها به جدیت به دنبال عملیاتی شدن طرح تامین مالی زنجیره تولید هستند. وی در این نشست با تقدیر و تشکر از تلاش شبکه بانکی در چند ماه گذشته در خصوص تامین مالی زنجیره ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحسابهای سامانه جامع تجارت بیان کرد: مرحله پایلوت این کار انجام شده است و امسال کار باید تسریع و گسترش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به نقش این طرح در جلوگیری از انحراف منابع تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح امکان نظارت و دستیابی به شفافیت در مصرف تسهیلات با توجه به اینکه اطلاعات تمام زنجیره ها قابل رصد و پایش است، افزایش یافته و شاهد رونق در بخش های مختلف اقتصاد خواهیم بود. 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا