امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۶سال انتظار برای تکمیل طرح آموزش کشاورزی مغان/اعتبارات کافی نیست

بعد از ۱۶ سال بلاتکلیفی برای تکمیل مرکز جامع آموزش کشاورزی پارس‌آباد، اکنون باوجود اعلام آمادگی سرمایه گذاران، مسئولان به خاطر نبود اعتبارات، این پروژه را تکمیل نکرده اند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها – نوشین سلامت: گذر از کشاورزی سنتی به تجاری و اقتصادی و افزایش میزان بهره‌وری و مکانیزاسیون کشاورزی با استفاده از روش‌های فناور و دانش بنیان یکی از نیازهای اساسی استان اردبیل است تا با قرار گرفتن در مسیر دانش بنیان اقتصاد منطقه را پویا کند، کما اینکه استان ما با پیشتازی در حوزه کشاورزی به راحتی می‌تواند در کنار تقویت کشاورزی دانش بنیان اشتغال پایدار را نیز سبب شود.

با آنکه ظرفیت دشت مغان در کشت محصولات باغی و زراعی و پرورش دام و طیور بر هیچ کسی پوشیده نبوده اما پیاده سازی ساز و کار مناسب برای بهره‌مندی حداکثری از قابلیت‌های این دشت در طول سال‌ها ناقص مانده است، طوری که در سال‌های مختلف مشکلاتی گریبان گیر مردمان بومی این منطقه بوده و تمام سرمایه‌های طبیعی و خدادادی این دشت در پی بهانه‌ها و نبود احساس مسئولیت پامال می‌شود.

یکی از مجموعه‌های بزرگی که در این منطقه راه اندازی اما نیمه تمام رها شد، مرکز جامع فنی و حرفه‌ای کشاورزی است که ۱۶ سال پیش با همفکری مسئولان کشوری، استانی و محلی قرار بر این شد تا با راه اندازی چنین مجموعه‌ای در ۲۵ کیلومتری شهرستان پارس آباد علاوه بر انتقال داده‌های کشاورزی به علاقه مندان این حوزه و حرفه آموزی، رونق بخش کشاورزی استان اردبیل نیز با گرایش به سمت دانش بنیان به حقیقت بپیوندد.

ارائه آموزش‌هایی با بنیه دانش و فناوری در رشته‌های مرغداری، دامپروری، شیلات، ماشین آلات کشاورزی، گیاهان دارویی، باغبانی، زراعت، آبیاری نوین و پرورش گاو در این مجموعه برنامه ریزی شده بود که بر این اساس قرار بود مجموعه مذبور به یکی از بزرگترین مراکز دانش بنیان در استان تبدیل شود که متأسفانه چشم انداز ترسیم شده برای این پروژه تا به این لحظه محقق نشده است.

فرماندار پارس آباد ظرفیت مهارت‌آموزی این مرکز را سالانه آموزش ۵ هزار نفر اعم از علاقه‌مندان به بخش کشاورزی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برشمرد و گفت: اشتغال ۳۰۰ نفر در بخش‌های اداری و آموزشی این مجموعه در کنار آموزش حرفه‌آموزان پیش بینی شده بود.

اگر چه مغان به عنوان قطب کشاورزی اردبیل باید از این مرکز آموزشی بهره‌مند می‌شد اما این مجموعه هم اکنون از سوی دستگاه‌های متولی رها و تبدیل به طویله احشام شده است.

اگر چه مغان به عنوان قطب کشاورزی استان اردبیل باید از این مرکز فنی و حرفه‌ای در ارتقای مهارت‌آموزی علاقه‌مندان به بخش کشاورزی بهره‌مند می‌شد اما این مجموعه هم اکنون از سوی دستگاه‌های متولی رها شده است.

سردرگمی مسئولان پس از ۱۶ سال بلاتکلیفی

کلنگ مرکز و مجموعه آموزش کشاورزی مغان در سال ۱۳۸۵ با مدیریت بخش دولتی در شمال استان و فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان پارس آباد به زمین زده شد تا روزی این مجموعه با رونق بخش کشاورزی منطقه و دگرگونی اقتصاد مردم مغان امید به آینده کشاورزی این منطقه را دو چندان کند.

در سال ۱۳۸۵ با انجام مطالعات اولیه و ارائه طرح و نقشه مهندسان بومی قرار بر این بود تا این مجموعه در مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار و متراژ ساخت ۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساخته و تکمیل شود.

با وجود اینکه عملیات اجرایی این پروژه استارت خورده و تا سال ۹۱ با توقف‌های پی در پی و با هر شرایط سخت و سهلی که بود دنبال شد اما نهایتاً در سال ۱۳۹۱ عملیات ساخت و احداث آن با پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصدی یک بار برای همیشه متوقف شد.

رحیم یونسی، سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ ای استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بنا به شواهد و اسناد موجود دلیل قوی و متقن رکود این پروژه در یک دهه اخیر نبود اعتبارات کافی از ردیف ملی و استانی در زمان تعطیلی پروژه بوده است.

به گفته وی مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه با هزینه کرد بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان انجام شده و از این پس صرفاً برای تکمیل سازه‌های این مجموعه با برآورد کارشناسی شده نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

۱۶سال انتظار برای تکمیل طرح آموزش کشاورزی مغان/اعتبارات کافی نیست

در حالی که اداره کل فنی و حرفه‌ای از تلاش برای تخصیص اعتبارات کافی به این پروژه از محل استانی اظهار عجز می‌کند، فرماندار پارس‌آباد در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: با دعوت از مسئولان فنی و حرفه‌ای استان اردبیل تلاش خواهیم کرد تا این پروژه عظیم را که در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخش کشاورزی تأثیرگذار خواهد بود، در سال‌های پیش رو آماده بهره‌برداری کنیم.

هم اکنون که زمزمه‌هایی برای راه اندازی دوباره این مجموعه و تکمیل ساخت آن در استان پیچیده است، عملاً تلاش محکمی برای جذب اعتبارات در این زمینه انجام نمی‌گیرد!

با وجود اینکه ۱۶ سال از تعطیلی این مجموعه بزرگ می‌گذرد و تنها دلیل مسئولان برای رکود آن کمبود اعتبارات است در عین حال هم اکنون که زمزمه‌هایی برای راه اندازی دوباره این مجموعه و تکمیل ساخت آن در استان پیچیده است، عملاً تلاش محکمی برای جذب اعتبارات در این زمینه انجام نمی‌گیرد!

همین بهانه‌جویی و دست روی دست گذاشتن‌ها در کنار فوت وقت سبب می‌شود تا سازه‌های ایجاد شده در منطقه مغان با مرور زمان فرسوده شده و در زمان تکمیل به اعتبارات بیشتری برای جبران این ضرر نیاز داشته باشد.

راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی و میوه‌های نایاب ابتر ماند

با اقرار به ظرفیت مجموعه آموزش کشاورزی پارس آباد و اعلام آمادگی سرمایه گذاران متعدد در طول سال‌های گذشته متأسفانه با یک طرح جامع با عنوان «مزرعه گیاهان دارویی» که با هدف ارائه آموزش‌های دانش بنیان قرار بر ایجاد بود، از سوی اداره کار و فنی و حرفه‌ای استان موافقت نشده است.

حبیب ابراهیم پور، رئیس پارک علم و فناوری استان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از عدم همکاری دستگاه‌های متولی استان برای ایجاد این مزرعه در مرکز جامع آموزش کشاورزی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ با تقاضای پارک علم و فناوری مبنی بر استقرار واحدهای فناور در پارس آباد و ایجاد مزرعه گیاهان دارویی و میوه‌های نایاب موافقت به عمل نیامد چرا که پارک علم و فناوری آمادگی همکاری لازم را برای راه اندازی این مجموعه داشت.

وی تصریح کرد: بازدید مهندسان فناوری از ۵ شرکت مجزا از محل پروژه در دست ساخت گواهی این تمایل همکاری است که متأسفانه بنا به دلایلی که بیشتر نزدیک به خودخواهی بود با این طرح‌ها موافقتی نشد تا این مجموعه عظیم هم اکنون به چنینی سرنوشتی دچار شود.

قوانین محدودکننده در واگذاری پروژه به سرمایه گذار!

طبق ماده ۲۷ مجموعه آموزش کشاورزی پارس آباد قبل از تکمیل بنای ساختمانی تحت هیچ شرایطی امکان واگذاری به سرمایه گذار را ندارد.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اردبیل گفت: طبق ماده ۲۷ مجموعه آموزش کشاورزی پارس آباد قبل از تکمیل بنای ساختمانی تحت هیچ شرایطی امکان واگذاری به سرمایه گذار را ندارد و در این راستا تلاش‌های اولیه در استان باید بر این اساس و پایه باشد که ابتدا وضعیت این پروژه را مشخص کرده و سپس بعد از تکمیل به سرمایه گذار سپرده شود.

یونسی با اشاره به تخریب برخی از سازه‌های موجود در مجموعه آموزش کشاورزی اذعان کرد: در حال حاضر دو سرمایه گذار از شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد فضای آموزشی و زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی آن اعلام آمادگی کردند که در این قسمت نیز به زعم این سرمایه گذاران بخش‌هایی از مجموعه برای مدیریت از سوی هر یک از آن‌ها باید تخریب شود.

۱۶سال انتظار برای تکمیل طرح آموزش کشاورزی مغان/اعتبارات کافی نیست

وی در تکمیل اظهارات خود عنوان کرد: رایزنی‌های اولیه با فرماندار و نماینده مردم پارس آباد برای استارت دوباره عملیات اجرایی مجموعه آموزش کشاورزی پارس آباد انجام شده است اما به دلیل محدودیت ماده ۲۷ که اقرار دارد انتقال یا اجاره مجموعه و آغاز بهره برداری باید بعد از تکمیل پروژه انجام شود، این پروژه بلاتکلیف مانده است.

ضرورت تحول‌آفرینی در اشتغال مغان

فرماندار پارس‌آباد با اقرار به نیاز منطقه مغان به تقویت اشتغال و اقتصاد تصریح کرد: در این پروژه قرار است در بخش‌های زراعی، باغی، دامی و همچنین کشت محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، قارچ، پرورش زنبور عسل، طیور، دام و شیلات آموزش‌های تخصصی و مهارتی به علاقه‌مندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ارائه شود تا آنها بتوانند با توان عملیاتی بیشتر در این عرصه حضور پیدا کنند.

جهان بین ضرورت تکمیل این پروژه را در توسعه و تقویت مهارت‌آموزی در بخش کشاورزی و همچنین راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای فیروزآباد با همکاری بخش خصوصی را یادآور شد و افزود: این پروژه باید به شکل کامل و زنجیره‌ای به بهره‌برداری رسیده تا امکان ارائه خدمات آموزشی و مهارتی برای علاقه‌مندان فراهم آورد.

وی اشتغال را از ضرورت‌های برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در سال‌های پیش رو اعلام کرد و ادامه داد: یکی از بسترهای خوب اشتغال در منطقه مغان توسعه بخش کشاورزی در ابعاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و تولید محصولات متنوع با هدف صادرات آنهاست که این مرکز می‌تواند در تقویت این نظام تحول‌آفرین نقش‌آفرینی کند.

حالا که در پی تعلل مسئولان محلی برای جذب اعتبار و تکمیل این پروژه موجی از نارضایتی مردم در شمال استان به راه افتاده و مجموعه آموزش کشاورزی مغان به عنوان تنها امید آن‌ها برای رونق کشاورزی منطقه بلاتکلیف مانده است، شاید وقت آن باشد که نمایندگان مردم در مجلس آستین بالا زده و برای جذب اعتبار به این پروژه که جزو پروژه‌های فرااستانی است همت مضاعفی نشان دهند.

وجود آب، خاک و نیروی انسانی مستعد در منطقه مغان برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی از زیربناها و زیرساخت‌های اساسی است که امیدواریم اقدامات و فعالیت‌های تأثیرگذار در این بخش منجر به اشتغال پایدار و اقتصادی پویا شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا