اقتصاد کلان

مقدار واقعی واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ چقدر است؟

با وجود آمار متفاوتی که در رابطه با واردات کالای اساسی از سوی برخی مسئولان منتشر شده است، گزارش گمرک ایران بیانگر ترخیص ۱۵.۱ میلیارد دلار کالای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اخیرا اعلام آمار مربوط به واردات کالای اساسی از سوی برخی مدیران ارشد اقتصادی موجب ایجاد ابهاماتی در این رابطه شده است. در موردی گفته شده که واردات سال گذشته با ارز ترجیحی ۱۷ میلیارد دلار بوده است و برای امسال می‌تواند تا ۲۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این آمار به استناد گزارش گمرک ایران درست به نظر نمی‌رسد و پیش از این نیز برخی آمار اعلامی تجارت خارجی از سوی مسئولان، با گزارش‌های رسمی مطابقت نداشته است؛ در حالی که طبق بند خ ماده ۳ قانون امور گمرکی، ‌جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار آمار میزان واردات و صادرات کالا بر عهده گمرک است و بر این اساس مرجع قابل استناد به آمار تجارت گمرک خواهد بود.

 بررسی آمار گمرک در پایان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در مجموع  ۱۹.۶ میلیارد دلار کالا در ۲۵ گروه کالایی وارد ایران شده که از این رقم ۱۵.۱ میلیارد دلار  با ارز ۴۲۰۰ تومانی است. واردات با ارز ترجیحی نیز نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر وزنی ۳۳ و ارزش ۷۵ درصد افزایش داشته است.

واردات با ارز ترجیحی مشمول هقت قلم است که تا ۵۰ درصد آن به نهاده‌های تولید شامل جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دارد و سایر اقلام نیز گندم، روغن خام، دانه‌های روغنی و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

 در سال گذشته ذرت با ۹.۸ میلیون تن به ارزش حدود ۳.۴ میلیارد دلار بیشترین میزان واردات را با ارز ترجیحی داشته است. در سایر اقلام نیز هفت میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار، ۳.۳ میلیون تن جو به ارزش بیش از یک میلیارد دلار و ۲.۳ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار وارد ایران شده است.

همچنین ۲.۳ میلیون تن به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار انواع دانه‌های روغنی به همراه روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۱.۹ میلیون تن به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار در لیست واردات با ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ قرار دارند.

سهم واردات دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز ۲۲.۲ هزار تن به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار  در سال گذشته بوده است.

این در حالی است که برای امسال در قانون بودجه مجوز حذف ارز ترجیحی برای دولت صادر شده است و از این جهت رقم مشخصی برای اختصاص این ارز به واردات کالای اساسی تعیین نشد و فعلا نیز چگونگی تامین ارز واردات کالای اساسی مشخص نیست ولی به استناد اظهارت مسئولان دولتی ، ارز ترجیحی در روندی تدریجی حذف خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا