انرژی

کاهش یک سوم از صادرات گاز روسیه به اروپا

تحلیلگران برآورد کردند فروش گاز طبیعی شرکت گازپروم روسیه به اروپا از حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ ممکن است امسال به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تحلیلگران به رویترز گفتند: عزم اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی گازی به روسیه و تلاش این بلوک برای افزایش واردات LNG و همچنین درخواست پوتین برای پرداخت پول خرید گاز به روبل، ممکن است باعث شود شرکت دولتی گازپروم حدود یک سوم از حجم صادرات گاز خود به اروپا را در سال ۲۰۲۲ از دست دهد.

سرگی گاپیتونوف از مرکز انرژی “مدرسه مدیریت اسکول کوو” مسکو به رویترز گفت: فروش گاز طبیعی شرکت گازپروم به اروپا از حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ ممکن است امسال به میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

سیندر کنوتسون، مدیر تحقیقات بازار گاز شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی اظهار کرد: صادرات گاز روسیه ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند زیرا اتحادیه اروپا به دنبال آن است هر چه سریعتر هر اندازه که می تواند حجم خرید گاز روسیه را کاهش دهد و همزمان روسیه ممکن است به دلیل اختلاف بر سر برنامه پرداخت پول گاز به روبل، عرضه گاز را قطع کند. بعلاوه، جنگ روسیه در اوکراین ممکن است با آسیب دیدن زیرساختها، مسیر ترانزیت خط لوله گاز از طریق اوکراین را مختل کند.

ولادیمیر پوتین، ماه گذشته دستور داد کشورهای غیردوست باید پول خرید گاز روسیه را به روبل پرداخت کنند.

روسیه مهلت ۳۱ مارس را برای کشورهای متخاصم از جمله آمریکا، همه اعضای اتحادیه اروپا، سوئیس، کانادا، نروژ، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری دیگر تعیین کرده بود تا پرداخت پول گاز طبیعی به روبل را آغاز کنند.

اتحادیه اروپا درخواست پرداخت پوتین به روبل را رد کرد اما روسیه عرضه گاز به اروپا را بعد از اول آوریل قطع نکرد زیرا به درآمد گاز وابسته است و موعد پرداخت پول گازی که بعد از اول آوریل تحویل داده شده است، تا اواخر آوریل یا اوایل مه سر نمی رسد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته اظهار کرد: بعضی از مشتریان گاز روسیه موافقت کرده اند پول خرید گاز طبیعی را به روبل پرداخت کنند. با این حال این مقام روسی نام این خریداران را فاش نکرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در اتحادیه اروپا، مجارستان که نخست وزیرش ویکتور اوربان برای یک دهه روابط نزدیکی با پوتین داشته است، اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد آمده است پول گاز روسیه را به روبل پرداخت کند. با وجود تلاش اتحادیه اروپا برای تشکیل یک جبهه واحد در برابر درخواستهای پوتین برای پرداخت به روبل، مجارستان با موافقت با این درخواست اتحاد جبهه اروپایی را برهم زد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا