امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت اجاره مسکن در آنتالیای ترکیه سر به فلک کشید

قیمت اجاره مسکن در استان آنتالیا در دریای مدیترانه به دلیل تقاضای زیاد اوکراینی‌ها و رو‌س‌ها از ۲۵۰۰ به ۱۰۰۰۰ لیر ترکیه (از ۱۷۰ دلار به نزدیک به ۶۸۰ دلار) افزایش یافته است.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روزنامه حریت، مصطفی آیان‌اوغلو، مدیر اتاق بازرگانی و صنعت آنتالیا (ATSO) گفت: قیمت اجاره مسکن در استان آنتالیا در دریای مدیترانه به دلیل تقاضای زیاد اوکراینی‌ها و رو‌س‌ها از ۲۵۰۰ به ۱۰۰۰۰ لیر ترکیه (از ۱۷۰ دلار به نزدیک به ۶۸۰ دلار) افزایش یافته است.

علاقه روس‌ها و اوکراینی‌ها به مکان امن افزایش یافته است. بنابراین، متوسط قیمت اجاره برای یک خانه از ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ لیر به حدود ۱۰۰۰۰ لیر افزایش یافت.

 بنابراین دلیل اصلی افزایش قیمت اجاره بها جنگ اوکراین است. آیان‌اوغلو گفت که برخی از خانه‌های مبله با قیمت‌های گزاف به خارجی‌ها اجاره داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «این خانه‌ها را می‌توان با ۴۰ هزار لیر در ماه اجاره کرد».

اومور کوشچالار، نماینده آژانس املاک و مستغلات نیز گفت که تقاضا برای خانه‌ها در هفته‌های اخیر به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه دو برابر شده است.

وی گفت: قیمت‌های اجاره حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که از هر ۱۰ مشتری که به دنبال مسکن هستند، حدود ۷ نفر اوکراینی یا روسی هستند.

اینا اوزدرین، یک شهروند اوکراینی که به مدت ۱۷ سال به عنوان مشاور بازار املاک در آنتالیا کار کرده است، گفت که آنها سخت کار می‌کنند تا برای خانواده‌هایی که از اوکراین فرار می‌کنند، مسکن پیدا کنند.

بر اساس داده های رسمی موسسه آمار ترکیه (TÜİK)، روس‌ها در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱۵۳۵ ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۹۳۸ بوده است. همچنین در سه ماه اول، اوکراینی‌ها ۳۸۱ ملک در ترکیه خریدند که این رقم در سه ماهه اول سال گذشته ۲۲۲ بود.

فروش مسکن در ترکیه به خارجی‌ها در سه ماه اول ۴۵.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۱۴۳۴۴ واحد رسید. در سال ۲۰۲۱، فروش خانه به اتباع خارجی تقریباً ۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به بالاترین رقم تاریخ ۵۸۵۷۶ واحد رسید که معادل ۴ درصد از کل فروش خانه در ترکیه است.

استانبول بازار مورد علاقه خریداران خانه خارجی بود. آنها در سال گذشته ۲۶۴۶۹ خانه در بزرگترین شهر کشور خریداری کردند. آنتالیا با ۱۲۳۸۴ واحد فروخته شده به اتباع خارجی در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن آنکارا پایتخت با ۳۶۷۲ واحد قرار گرفت.

ایرانیان سال گذشته بیش از ۱۰۰۰۰ ملک در ترکیه خریدند که در صدر فهرست خریداران خارجی قرار گرفتند، در حالی که عراقی‌ها نزدیک به ۸۷۰۰ خانه خریداری کردند.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا