امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دستگاه‌های نظارتی به موضوع شیر در آذربایجان شرقی ورود کنند

تبریز- رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: دستگاه‌های نظارتی به موضوع شیر در آذربایجان شرقی ورود کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی فرجی آزاد در گفتگو با خبرنگاران گفت: دامداران صنعتی هر کیلوگرم شیر را به قیمت ۸۵۰۰ تا ۹,۰۰۰ تومان در درب دامداری‌های خود به فروش می‌رسانند درحالیکه متأسفانه دامدار سنتی شیر را به قیمت ۶,۰۰۰ تومان جلوی درب کارخانه پگاه و با متحمل شدن هزینه حمل و نقل به فروش می‌رساند.

وی افزود: البته این قیمتی هم که دامداران صنعتی شیر رابه فروش می‌رسانند با افزایش هزینه‌های تولید به نظر می‌رسد بازهم پایین باشد. دولت سال گذشته نرخ خرید شیر را ۶,۴۰۰ تومان اعلام کرده بود که غیرواقعی بود و آن زمان هم این قیمت با هزینه‌های تولید همخوانی نداشت چه برسد به اکنون که هزینه‌های تولید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: قبول داریم قیمت شیر صنعتی ۵۰۰ تومان بیشتر از شیر سنتی است ولی دیگر تفاوت قیمت آنها ۲,۵۰۰ تومان نیست. شرکت پگاه در حق دامداران سنتی ظلم می‌کند و این عادلانه نیست.

وی گفت: برای اینکه شرکت پگاه پشتوانه دولتی داشته و بسیاری از بخش‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این کارخانه حمایت می‌کنند و اکثر کارخانجات لبنی نیز تعطیل بوده و یا توان رقابت مالی با این شرکت را ندارند، همین موضوع باعث شده شرکت پگاه سو استفاده کرده و مقابل افزایش قیمت مقاومت کند.

فرجی آزاد افزود: باتوجه به اینکه شرکت پگاه آذربایجان شرقی از دیگر استان‌ها نیز با پرداخت هزینه‌های بالای حمل و نقل شیر تأمین می‌کند، برای ما جای سوال است که شیر دیگر استان‌ها به چه قیمتی به کارخانه پگاه استان می‌رسد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کارخانه پگاه آذربایجان شرقی برای هر کیلوگرم شیر از دیگر استان‌ها حدود ۸ تا ۹ هزار تومان هزینه می‌کند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: دامداران سنتی استان معترض هستند که چرا باید شیر استان خودمان با این قیمت پایین توسط کارخانه پگاه خریداری شود. درحالیکه دیگر کارخانجات استان شیر را از دامداران ۹ هزار تومان خریداری می‌کنند. با تداوم خرید شیر با این قیمت‌های پایین توسط کارخانه پگاه استان در شرایطی که میزان تولید شیر کاهش یافته، از دولت و قوه قضائیه موضوع را پیگیری می‌کنیم.

فرجی آزاد ابراز داشت: انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی استان به موضوع کارخانه شیر پگاه استان ورود کنند و جلوی تخلفات آشکار این کارخانه گرفته شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که دامداری‌های صنعتی نهاده را به قیمت خیلی پایین و به مقدار نیازشان دریافت می‌کنند ولی دامداری‌های سنتی کنسانتره بی کیفیت دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از ایجاد رانت با تخصیص یارانه به نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: قیمت نهاده‌های دامی باید آزاد شود. تخصیص یارانه به نهاده‌ها باعث ایجاد رانت شده است و حق دامداری‌های سنتی در این صورت تضییع می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا