صنعت، معدن، تجارت

ماجرای توقف کامیون‌های بین‌المللی در مرزهای ورودی

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران گفت: بخشنامه های خلق الساعه صمت و گمرک سبب شده تا بسیاری از کامیون های بین المللی در مرزهای ورودی متوقف شوند.

همچنین بخوانید

جواد سمساریلر در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات رانندگان کامیون‌های برون مرزی اظهار کرد: اساس کار رانندگان فعال در برون مرزی، کنوانسیون تیر (TIR) است که ایران نیز در این کنوانسیون عضویت دارد؛ بر اساس کنوانسیون تیر، وقتی باری از خارج کشور و از طریق مرزهای زمینی وارد می‌شود، تا زمانی که از گمرک ترخیص نشده، هنوز شامل «واردات به کشور» نشده است.

وی افزود: بنابراین رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای وارداتی، می‌توانند بدون باز کردن پلمب کامیون، به گمرکات اجرایی در همه استان‌ها وارد شده و مراحل ترخیص کالا از گمرکات اجرایی ۲۷ گانه انجام شود و تا قبل از انجام تشریفات ترخیص، عنوان «واردات به کشور» به محموله‌های پلمب شده در گمرکات اطلاق نمی‌شود.

تفسیر گمرک از یک مصوبه دولت

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کالا ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ هیئت دولت مصوب کرد که ورود هر گونه کالا به کشور بدون ثبت صفارش ممنوع است. گمرک هم این مصوبه را گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. اما تفسیر گمرک از این مصوبه دولت این است که صرف ورود کالا به مرزهای خاکی، عنوان «واردات» به خود می‌گیرد؛ بنابراین باید همه محموله‌هایی که وارد کشور می‌شوند، ثبت سفارش داشته باشند تا بتوانند به گمرکات اجرایی استان‌های غیر مرزی منتقل شوند.

سمساریلر یادآور شد: درخواست ما از گمرک این است که تفسیر یاد شده را تغییر دهند و تا قبل از تحویل محموله به گمرکات اجرایی، مشمول مصوبه ثبت سفارش نشود.

به گفته این فعال صنعت حمل و نقل بین المللی جاده‌ای کالا، کامیون‌هایی که بارگیری از اروپا یا سایر کشورها داشته و با بارنامه دارای مقصد مثلاً استان کرمان وارد مرز بازرگان می‌شوند، در صورتی که ثبت سفارش همراه نداشته باشند، اجازه حمل کالا به مقصد استان‌های غیر مرزی را نداشته و راننده یا صاحب بار باید محموله را در محوطه گمرک بازرگان که هیچ گونه امکاناتی برای حفاظت از کالا نداشته و انبار ندارد، تخلیه کند تا بتواند ثبت سفارش اخذ کند.

وی تصریح کرد: بیش از ۴ سال است که مکاتبات و جلسات متعددی با مسئولان وزارت صمت، وزارت راه و شهر سازی، اتاق بازرگانی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و… و. از جانب انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران انجام شده، اما متأسفانه تا کنون جهت اصلاح این مصوبه و رفع این مشکل اقدامی انجام نشده است.

شورای عالی ترابری و وزارت صمت بخشنامه را منتفی کرده اند اما گمرک ایران حاضر به پذیرش نیست

سمساریلر تأکید کرد: شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در جلسه‌ای که بیش از دو سال گذشته برگزار شد، رأی به «عدم ارتباط مجوز ثبت سفارش کالا به حمل و نقل بین المللی» را تصویب کرد؛ همچنین در اسفند ماه ۱۴۰۰ اداره کل تدوین مقررات صادرات و واردات وزارت صمت نیز طی نامه‌ای به مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران، تقاضای ارائه ثبت سفارش از سوی رانندگان کامیون‌های بین المللی در مرزهای عبوری را منتفی اعلام کرد؛ ولی همچنان گمرک ایران با طرح این ادعا که بخشنامه وزارت صمت با اعتراض نهادها و سازمان‌های نظارتی رو به رو شده، علی رغم ابلاغ نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرکات اجرایی، حاضر به منتفی کردن مفاد بخشنامه قبلی برای تقاضای «ثبت سفارش» از رانندگان در مرزهای عبوری نیستند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران گفت: سوال ما این است که با توجه با قوانین گمرکی، کلیه محمولات وارده به کشور با هر یک از روش‌های حمل می‌بایستی به گمرک تحویل شوند؛ آیا محل ورود محمولات به کشور «مرزهای عبوری» است یا «درب خروج گمرک مقصد کالا»؟ آیا مرزهای جاده‌ای کشور محل عبور هستند، یا محل ورود کالا به کشور؟

وی خاطرنشان کرد: اگر محموله‌ای در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات است تخلیه شود یا با اینکه در انبار گمرک مقصد نهایی نگهداری شود، تفاوتی خواهد داشت؟ ضمن اینکه بعد از تخلیه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجرای این دستورالعمل، هزینه‌های سربار این محموله اعم از تخلیه، بارگیری، ترانزیت و حمل مجدد به گمرک مقصد، هزینه مضاعف به کشور تحمیل می‌کند.

بخشنامه جدید وزارت صمت در سال جدید: رانندگان کامیون‌های بین المللی باید اظهارنامه ارزی هم داشته باشند

سمساریلر افزود: بعد از بخشنامه گمرک که در سال‌های اخیر الزام به همراه داشتن برگه ثبت سفارش از سوی رانندگان بین المللی را اجرایی کرده، بخشنامه دیگری در تاریخ ۱۶ فروردین امسال از سوی سامانه تجارت خارجی وزارت صمت و از طریق گمرک ایران به گمرکات اجرایی ابلاغ شده مبنی بر اینکه ثبت سفارش‌های صادره، بایستی دارای تخصیص ارز قبل از اظهار نیز باشند!

وی گفت: این در حالی است که مفاد این بخشنامه از ۶ روز قبل از صدور این دستورالعمل جدید، به کامیون‌های بین المللی بین راه برای ورود به ایران نیز تسری پیدا کرده و سبب شده تا کامیون‌ها در مرز متوقف شوند.

رئیس انجمن صنفی حمل و نقل بین المللی ایران اظهار کرد: صدور بخشنامه جدید وزارت صمت (ارائه اظهارنامه ارزی) در حالی است که تقاضای ارائه اینگونه اسناد از سوی رانندگان کامیون ارتباطی به رانندگان ندارد و ارائه این اسناد برای اظهار و ترخیص کالا از سوی صاحب کالا لازم است و هیچ گونه ارتباطی به حمل و نقل ندارند؛ و چرا با این ندانم کاری‌ها سرمایه‌های کشور را به هدر می‌دهیم؟

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا