اقتصاد کلان

واحدهایی که افزایش اشتغال داشته باشند، مشمول بخشودگی ویژه مالیاتی می‌شوند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تمامی واحدهای تولیدی کشور که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش میزان اشتغال خود را در سامانه‌ی رسمی بیمه‌ ثبت کنند، تخفیفات و بخشودگی‌های ویژه‌ی مالیاتی را برای آن‌ها در نظر خواهیم گرفت.

همچنین بخوانید

سید احسان خاندوزی عصر سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، در نشست  با فعالان اقتصادی منتخب آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی خاستگاه تجارت نوین کشور است، اظهار کرد: ما در دوره‌ی جدید وزارت اقتصاد، خود را به‌عنوان مدعی‌العموم کارآفرینان و صادرکنندگان می‌دانیم و حتی درصورتی‌که تولیدکنندگان و کارآفرینان اصراری بر حل مسائل، مشکلات، اجحاف‌ها و تغییراتی که مخلّ اقتصاد هستند، نداشته باشند ما باید در وزارت به نیابت از آن‌ها از سایر دستگاه‌ها بخواهیم به ترتیبی عمل کنند که انگیزه‌ی از دست رفته‌ی فعالان اقتصادی به سیاست‌های دولت برگردد.

وی، انگیزه بخشی و امیدآفرینی را وظیفه‌ی دولت عنوان کرد و افزود: ما باید حمایت‌های لازم را از فعالان اقتصادی داشته باشیم تا علاوه بر بازار داخلی بتوانند فاتح بازارهای خارجی نیز باشند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین معبری که کشور را در رسیدن به اهداف تعیین شده کمک می‌کند، کارآفرینی بخش غیر دولتی است؛ چراکه دولت همیشه از فرصت‌ها برخوردار بوده و گاهی نیز از این موضع تحکّمی سوء استفاده کرده است اما مهم این است که ما بر آنیم برای موفقیت فعالان اقتصادی کمک کنیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد در حوزه‌ی تعرفه‌ی مواد اولیه مانند پلیمر و پلاستیک از طریق کاهش سود بازرگانی و حقوق ورودی، افزایش نرخ تعرفه‌ی واردات را جبران کند. 

وی با اشاره به تعرفه‌ی مربوط به واردات ماشین آلات نیز اظهار کرد: باید صرفه‌ی واردات ماشین آلات در کشور برای ماشین ساز شدن، به نفع بخش‌هایی از ماشین آلات که مزیت دارند تغییر یابد و بخش‌هایی که نیازمند واردات ماشین آلات هستند، به‌ویژه در حوزه‌های «های تک» می‌توانند از ظرفیت‌های تسهیلات تبصره‌ی ۱۸ استفاده کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص افزایش اختیارات استانداران و تمرکززدایی نیز گفت: وزرای هیات دولت در این موضوع اتفاق نظر دارند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد استان ها اسیر پایتخت شده و بزرگ و قوی نخواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دولت برای تامین زیرساخت‌های برق و گاز و در دسترس بودن آن‌ها تعهدات خود را انجام می‌دهد و تلاش داریم جریان تولید برق را در کشور به صرفه و جذاب کنیم.

خاندوزی در خصوص اخذ مالیات از تولیدکنندگان بیان کرد: تمام تلاش ما کاهش بارمالیاتی تولیدکنندگان و در مقابل افزایش میزان مالیات افراد غیر مولد است که نیت‌شان سودا گری است و فرار مالیاتی می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: تمامی واحدهای تولیدی کشور که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش میزان اشتغال خود را در سامانه‌ی رسمی بیمه‌ ثبت کنند، تخفیفات و بخشودگی‌های ویژه‌ی مالیاتی را برای آن‌ها در نظر خواهیم گرفت.

خاندوزی ادامه داد: اقدام مهم دیگری که انجام خواهیم داد در حوزه‌ی بانک‌ها است و باتوجه به اینکه بسیاری از  تولیدکنندگان از طولانی بودن فرایند تسهیلات بزرگ فعالیت‌های صنعتی شاکی بودند، تصمیم گرفته شد که شورای هماهنگی بانک‌ها اختیارات استانی بانک‌ها را برای ‌سقف تسهیلات افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تعدادی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بخش خصوصی آذربایجان شرقی به بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعتگران استان اشاره کرده و خواستار رسیدگی دولت به این مشکلات شدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا