انرژی

شمارش معکوس برای رونمایی تحریم‌های اروپا علیه نفت روسیه

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تحریم‌های نفتی علیه روسیه را به تلافی حمله نظامی این کشور به اوکراین، اعلام کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روسیه برای قطع دسترسی اوکراین به دریای سیاه و متصل کردن مناطق تحت کنترل خود در جنوب و شرق، ماریوپول را هدف حمله قرار داده است. بخشهایی از مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، در کنترل جدایی طلبان طرفدار مسکو قرار داشت.

روسیه که هدف تحریمهای گسترده غرب قرار گرفته است، اکنون با تدابیری روبروست که بانکها و صنعت نفت این کشور را هدف قرار می دهند. چنین اقدامی، گام مهمی برای کشورهای اروپایی است که وابستگی شدیدی به انرژی روسیه دارند.

به گفته مقامات اروپایی، انتظار می‌رود اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، تحریمهای جدید از جمله ممنوعیت واردات نفت روسیه تا پایان امسال را روز چهارشنبه اعلام کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد: ما روی ششمین بسته تحریمها کار می‌کنیم که هدف آن قطع دسترسی شمار بیشتری از بانکهای روسیه به سیستم سوئیف و ممنوعیت واردات نفت است. تدابیر پیشنهادی کمیسیون اروپا علیه روسیه برای تصویب، به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد.

روسیه با گذشت حدود ۱۰ هفته از آنچه عملیات نظامی ویژه می‌خواند، هیچ علامتی از عقب نشینی نشان نداده است. این جنگ هزاران کشته برجای گذاشته و باعث ویرانی شهرها و آوارگی پنج میلیون شهروند اوکراین شده است. اقتصاد ۱.۸ تریلیون دلاری روسیه به سوی بزرگترین رشد منفی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ پیش می‌رود.

در این بین، پوتین با اعلام طرحهایی برای مسدود کردن صادرات مواد خام حیاتی، هزینه‌های اقتصادی حامیان غربی اوکراین را بالا برده است.

نیروهای روسیه پس از این که موفق نشدند کی‌یف، پایتخت اوکراین را در هفته های نخست جنگ تصرف کنند، سنگین‌ترین آتش خود را به شرق و جنوب اوکراین متمرکز کرده‌اند. اما حملات جدیدی روز سه شنبه به غرب اوکراین انجام گرفت. شهردار لووف اعلام کرد حملات موشکی روسیه به شبکه‌های برق و آب این شهر که نزدیک مرز لهستان واقع شده است، آسیب زده است. همچنین رئیس راه آهن اوکراین اعلام کرد نیروهای روسیه به شش ایستگاه راه آهن در مرکز و غرب این کشور حمله کرده‌اند اما هیچ غیرنظامی در این حملات آسیب ندید.

تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، مسکو را از منبع درآمد بزرگی محروم می کند اما رسیدن به توافق در این خصوص، باعث شکاف میان کشورهای این بلوک شده که برای ۲۶ درصد از واردات نفت خود، به روسیه متکی است.

مجارستان و آلمان در میان کشورهایی بوده‌اند که ملاحظاتی در خصوص تحریم نفتی داشته‌اند. یکی از نگرانیهای این کشورها، قیمتهای بالاتر انرژی بوده که به اقتصادهای اروپایی در شرایطی که با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، آسیب خواهد زد.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، دیپلماتهای اروپایی اظهار کردند: پس از این که معافیت از تحریمهای نفتی برای اسلواکی و مجارستان مطرح شد، مخالفت با تحریم نفت روسیه در هفته گذشته ضعیف شد.

طبق تحقیقات مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، کشورهای اتحادیه اروپا از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، بیش از ۴۷ میلیارد یورو (۴۷.۴۳ میلیارد دلار) به روسیه برای نفت و گاز پرداخت کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا