انرژی

تصویب لایحه ضد اوپک در کمیته سنای آمریکا

یک کمیته سنای آمریکا لایحه ای را به تصویب رساند که راه را برای شکایت از اوپک و متحدانش به دلیل افزایش قیمت نفت، هموار می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، لایحه “هیچ کارتل تولیدکننده یا صادرکننده نفت” (نوپک)، مورد حمایت سناتورهایی نظیر چاک گریسلی و ایمی کلوبوچار قرار دارد و با ۱۷ رای موافق در برابر چهار رای مخالف، در کمیته قضایی سنا تصویب شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت نسبت به پیامدهای احتمالی و ناخواسته این قانون به خصوص در بحبوحه بحران اوکراین، نگرانیهایی دارد.

نمونه های مشابه این لایحه در کنگره طی بیش از دو دهه اخیر، شکست خورده اند. اما قانونگذاران آمریکایی به میزان فزاینده ای نگران رشد تورم ناشی از بالا رفتن قیمتهای بنزین شده اند. قیمت بنزین در آمریکا، بهار امسال برای مدت کوتاهی به بالای ۴.۳۰ دلار در هر گالن صعود کرد.

نوپک قانون ضدانحصارطلبی آمریکا را تغییر می دهد تا مصونیت حاکمیتی که اوپک و شرکتهای نفتی ملی اعضای این گروه در برابر شکایتها برخوردار هستند را لغو کند. این لایحه باید توسط همه اعضای سنا و مجلس تصویب شود و پس از امضا توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به قانون تبدیل شود.

در صورت تصویب این قانون، دادستان کل آمریکا می تواند از اعضای اوپک مانند عربستان سعودی در دادگاه فدرال شکایت کند. تولیدکنندگان دیگر نظیر روسیه که در همکاری با اوپک، تولیدشان را محدود کرده اند هم می توانند تحت پیگرد قرار بگیرند.

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواستهای آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر برای افزایش سریعتر تولید را با وجود بهبود تقاضا از اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ و کاهش عرضه روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین، نادیده گرفته اند.

اوپک پلاس که تولیدش را در پی ریزش تاریخی قیمتهای نفت در اوج بحران پاندمی، محدود کرده بود، روز پنج شنبه موافقت کرد به برنامه فعلی برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ادامه دهد و تولیدش را در ژوئن ۴۳۲ هزار بشکه در روز بالا ببرد.

هدف لایحه نوپک، حمایت از مصرف کنندگان و شرکتهای آمریکایی در برابر افزایش مهندسی شده قیمت بنزین است اما بعضی از تحلیلگران می گویند اجرای چنین قانونی ممکن است تبعات ناخواسته خطرناکی به دنبال داشته باشد.

در سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی تهدید کرد اگر آمریکا نوپک را تصویب کند، نفت خود را به ارزهای دیگری بجز دلار خواهد فروخت. چنین اقدامی، جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره جهان را تضعیف خواهد کرد و نفوذ واشنگتن در تجارت جهانی و توانایی آمریکا برای اعمال تحریمها علیه کشورهای دیگر را تحلیل می برد.

موسسه امریکن پترولیوم که گروه اصلی لابی نفت و گاز آمریکاست، با این لایحه مخالف بوده و در نامه ای به سران کمیته قضایی سنا اعلام کرد نوپک به ضرر منابع دیپلماتیک، نظامی و تجاری آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از تحلیلگران بر این باورند که نوپک به شرکتهای انرژی آمریکایی ممکن است آسیب بزند زیرا عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک را که هزینه تولید ارزانتری دارند، برای لبریز کردن بازار از نفت تحت فشار قرار می دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا