امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنامه دولت تثبیت قیمت نان و حتی کاهش ۱۰ درصدی قیمت است

معاون وزیر اقتصاد گفت: دولت درصدد است که مردم بتوانند نان را در سال۱۴۰۱  با همان کیفیت و اندازه سال گذشته و حتی با ۱۰ درصد ارزان‌تر دریافت کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، سید محمدهادی سبحانیان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: با توجه به اینکه موضوع نان با سایر کالاها متفاوت است و محروم‌ترین افراد جامعه مصرف بیشتری دارند، این حقیقت، در سیاست گذاری های دولت در این حوزه، حتماً مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه سیاست قطعی دولت این است که نه‌تنها هیچ گونه افزایشی در قیمت نان سنتی برای مصارف طبیعی و عموم مردم در سراسر کشور رخ ندهد، افزود: بلکه دولت درصدد این است که مردم بتوانند نان را در سال۱۴۰۱ با همان کیفیت و اندازه سال گذشته و حتی با ۱۰ درصد ارزان‌تر دریافت کنند.

سبحانیان با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای در دستور کار دولت برای افزایش قیمت نان وجود ندارد، گفت: تلاش خواهد شد که مردم بتوانند علی‌رغم همه افزایش هزینه‌هایی که در سایر موارد وجود دارند، نان را ارزان‌تر از سال ۱۴۰۰ خریداری کنند؛ برای همین، زیرساختی را برای اولین بار در کشور توسعه داده‌ایم که از یکسو، بتوانیم جلوی انحرافات و قاچاق را در زنجیره تولید و مصرف آرد بگیریم و از سوی دیگر نان را با قیمت مناسب و ارزان‌تر از سال گذشته به دست مردم برسانیم.

معاون وزیر اقتصادی بیان کرد: همواره آرد یارانه‌ای را به نانوا می‌دادیم و در سراسر کشور توزیع می‌کردیم که بخشی از آن تبدیل به نان می‌شد و ممکن بود بخش قابل توجهی از آن، به دلیل انگیزه فراوان ناشی از اختلاف سرسام آور قیمت بازار آزاد، قاچاق شود و یا از شبکه خارج و به مصرف تولید بیسکوییت و شیرینی برسد.

وی ادامه داد: در ساز و کار جدید، ما بجای توزیع آرد یارانه‌ای، یارانه را صرفاً به آردی تخصیص می‌دهیم که تبدیل به نان مصرفی مردم شود. پیش‌بینی این است که به این شکل، جلوی قاچاق گسترده آرد گرفته می‌شود و انشاالله مردم می‌توانند با همان کیفیت و چه بسا بهتر از گذشته، نان ارزان‌تر دریافت کنند.

سبحانیان در مورد اجرای طرح آزمایشی نان در استان زنجان به صورت پایلوت، گفت: پس از جلسات متعدد با استاندار و دیگر مسئولان استانی، از اوایل هفته جاری این طرح در استان زنجان اجرا می‌شود که تمام جمعیت استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت. مدت اجرای این طرح را دو الی سه هفته است که فقط نان سنتی را شامل می‌شود، البته ممکن است به طور هم‌زمان اجرای پایلوت در سایر استان‌ها نیز انجام شود.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی با رد احتمال سهمیه بندی نان، افزود: بحث سهمیه بندی در این موضوع مطرح نیست، زیرا ضعیف‌ترین مردم مصرف بالاتری دارند و در حال حاضر، دولت اصلاً بنای آن را ندارد که بخواهد مصرف نان مردم را کاهش دهد. اجرای این طرح صرفاً برای این است که جلوی زنجیره قاچاق گسترده آرد گرفته شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای این طرح را کار خود صنوف مرتبط و وزارتخانه‌های مرتبط مثل جهاد کشاورزی و صمت، استانداری‌ها و.. است، گفت: با توجه به اصلاح قیمت‌ها، پیش بینی تخلف وجود ندارد و عملاً انگیزه قاچاق از بین خواهد رفت و نتایج آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در مورد اتصال کارتخوان نانوایی‌ها و پرداخت مابه التفاوت، بیان کرد: مقرر شده نانوایی‌ها به کارتخوان‌هایی مجهز شوند که به لحاظ تجربه کاربری برای مشتریان بسیار ساده خواهد بود و ساده‌تر از گذشته افراد می‌توانند انواع نان خود را انتخاب و پرداخت کنند. ساز و کار تسویه با نانوایان هم مشابه امروز خواهد بود و هیچ تاخیری در پرداخت آن وجود ندارد.

وی گفت: این طرح به دنبال این است که بیش از آنکه الگوی مصرفی مردم اصلاح شود، از حجم گسترده انحراف در زنجیره و قاچاق جلوگیری کند که حدود ۳۰ درصد مصرف آرد فعلی کشور خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا