اقتصاد کلان

قیمت جهانی روغن خوراکی تا چه زمانی بالاست؟

مالزی قصد دارد سهم بازار روغن پالم در اتحادیه اروپا را در میان کمبود جهانی به دست آورد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مالزی، دومین تولیدکننده بزرگ روغن پالم جهان، اعلام کرد که قصد دارد از کمبود جهانی روغن خوراکی و تنش سیاسی در اروپا برای به دست‌آوردن دوباره سهم بازار پس از اینکه خریداران به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی از خرید این کالا اجتناب کردند، استفاده کند.

روغن پالم برای تهیه بسیاری از موارد از جمله لوازم آرایشی و یا نودل استفاده می‌شود اما برخی از شرکت‌ها در سال‌های اخیر «محصولات بدون روغن پالم» را معرفی کرده‌اند و اتحادیه اروپا، سومین خریدار بزرگ پالم در جهان، تصمیم به حذف تدریجی سوخت‌های زیستی مبتنی بر روغن پالم تا سال ۲۰۳۰ را دارد اما خرده‌فروشانی مانند سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای بریتانیایی ایسلند که از سال ۲۰۱۸ روغن پالم را از غذاهای خود حذف کردند، به دلیل کمبود جهانی روغن خوراکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و ممنوعیت صادرات روغن پالم توسط اندونزی، مجبور به بازگشت به این کالای بحث‌برانگیز در ماه‌های اخیر شده‌اند.

به گزارش رویترز، زوریدا قمرالدین، وزیر صنایع کشاورزی و کالاهای اولیه مالزی اظهار کرد: قیمت جهانی روغن خوراکی احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بالا خواهد ماند و انتظار می‌رود تقاضای اتحادیه اروپا در کوتاه‌مدت به دلیل عرضه کم روغن آفتابگردان و سویا افزایش یابد.

عدم اطمینان در مورد عرضه روغن آفتابگردان به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تقاضا برای روغن پالم و سویا را افزایش داده است زیرا واردکنندگان به دنبال جایگزین‌هایی هستند و بازار داغ روغن نباتی را دامن می‌زند. زوریدا گفت: مالزی از این تغییر تقاضا سود می‌برد و تلاش ها و کمپین‌هایی برای پر کردن شکاف عرضه جهانی در بلندمدت انجام خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا