اقتصاد کلان

تازیانه‌های جنگ به گل‌ها رسید

همه‌گیری و جنگ اوکراین به صنعت گل ارکیده تایلند آسیب می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پرورش‌دهندگان گل ارکیده در تایلند که پس از دو سال آسیب‌دیدگی از این بیماری همه‌گیر خسته شده‌اند، در حال آماده‌شدن برای ضربه‌های تازه‌ای به معیشت خود هستند زیرا جنگ در اوکراین و تغییر الگوهای آب‌وهوایی آینده آنها را تیره‌تر خواهد کرد.

پرورش گل ارکیده در تایلند به یک صنعت چند میلیون دلاری تبدیل شده و این پادشاهی بزرگ‌ترین تولید کننده و صادرکننده ارکیده بریده شده در جهان است. به گفته انجمن صادرکنندگان گل ارکیده تایلند، این بیماری همه‌گیر باعث تعطیلی یک مزرعه از هر پنج مزرعه شده است.

سامچای لردرونگویتایاچای، یکی از تولیدکنندگان گل عنوان کرد: هیچ کس دلی برای خرید گل ندارد و البته حمل‌ونقل نیز بسیار پیچیده است. بسیاری از  انواع گل‌های ارکیده در ژاپن، چین و ایالات‌متحده محبوب هستند و برای هر مراسمی از جمله مراسم مذهبی تا فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استفاده می‌شدند.

سامچای اظهار کرد: کووید-۱۹ و حمله روسیه به اوکراین قیمت کود و آفت کش‌ها را ۳۰ درصد افزایش داده است. کاهش چشمگیر فروش به مشکلات افزوده است. چین قبل از همه‌گیری سالانه ۲۷۰ میلیون ساقه ارکیده از تایلند خریداری می‌کرد اما این رقم در سال گذشته به ۱۷۰ میلیون کاهش یافت.

حمل گل ارکیده به بازارهای اصلی از طریق جاده تا سه روز طول می‌کشید اما همین سفر اکنون بین ۸ تا ۱۰ روز زمان می‌برد. در تجارت گل، زمان پول است و ارکیده‌های پژمرده اغلب قبل از رسیدن به مشتری دور انداخته می‌شوند.

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان گل ارکیده تایلند گفت: هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی در ماه‌های اخیر بر اساس مقصد، سه یا چهار برابر شده است. شرکت واردات و صادرات Sun International Flower قبل از همه‌گیری، ۳.۶ میلیون گل ارکیده در ماه به چین، ژاپن، ویتنام و ایالات‌متحده ارسال می‌کرد. اکنون تنها ۱.۲ میلیون گل از انبار خارج می‌شود و این شرکت، مجبور شده است نیمی از کارکنان خود را تعدیل کند.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش باعث کاهش تمایل اروپا به خرید شده است و تنها امید برای فروش در ژاپن و فروش به ایالات‌متحده با شروع فصل عروسی است که افزایش یابد. با این حال، در درازمدت، تغییر الگوهای آب‌وهوا نیز برای کشاورزان نگران کننده است. محدودیت‌های کرونایی در تایلند نیز فروش داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا