اقتصاد کلان

برخورد با تخلفات با استفاده از روش سوت‌زنی

به گفته کارشناس بازار سرمایه در همه بخش‌ها با گردش مالی بالا وجود بخش نظارتی و استفاده از ظرفیت مردمی‌برای کشف و برخورد با تخلفات مورد توجه است و استفاده از روش سوت‌زنی به کارایی بیشتر بازارسرمایه منجر خواهد شد.

همچنین بخوانید

نیما میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت موضوع سوت زنی در بازار سرمایه اظهار کرد: در هر بخش اقتصادی که گردش بالای مالی وجود دارد حجم تخلفات نیز به نسبت قابل توجه است و این موضوع استفاده از ظرفیت‌های مردمی‌را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. بنابراین یکی از نیازهای ضروری بازار سرمایه در بعد نظارت استفاده بیشتر از سهامداران خرد از طریق گزارش تخلفات تحت عنوان سوت زنی است.

وی ادامه داد: فرایندی که با حمایت نهاد ناظر و البته جوایز تشویقی همراه است و در کنار نفع مالی برای سوت‌زن به کارایی بالاتر بورس نیز منتهی می‌شود. شروع و تقویت این مسیر به کاهش تخلفات بازار و تقویت بازدارندگی رفتار مجرمانه اشخاص (حقیقی و حقوقی) منجر خواهد شد.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام تاثیری در بازار سرمایه خواهد داشت؟ توضیح داد: قطعا بله، اما استمرار و تقویت آن نقش کلیدی‌تری در میزان موفقیت این فرایند خواهد داشت. سوت‌زنی یکی از روش‌های مرسوم و موفق بین‌المللی برای مبارزه ساختاری با تخلفات است که برای شناسایی بخش‌هایی از تخلفات که عمدتا از طریق تابلو معاملات یا فضای مجازی قابل رویت هستند، کاربرد دارد. طبیعتا همه جرایم از این مسیر قابل شناسایی نخواهد بود ولی نورافکن نظارت را قوی‌تر بر بخش قابل توجهی از نقاط بازار می‌افکند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه این اقدام می‌تواند در راستای شفاف سازی و سالم سازی بازار هم موثر باشد، تاکید کرد: بله، به مرور و مشخص شدن نتایج برخوردها و موفقیت‌های این فرایند چه در بعد برخورد و چه بازدارندگی تخلفات شرایط بهبود پیدا خواهد کرد، اما تاکید دارم که تداوم این موضوع بسیار کلیدی است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر سازمان بورس در بازار سرمایه از جمله سوت‌زنی، افزایش عمق مظنه، تصمیمات اصلاحی برای ETF ها، تعیین سقف خوراک گاز صنایع بورسی، پرداخت سود سهام عدالت و سودهای رسوبی شرکت‌ها گفت: این موارد عمدتا خواسته و آرزوی دیرینه سهامداران و فعالان بازار سرمایه بوده که در دوره اخیر و ظرف مدت نسبتا کوتاهی شاهد عملیاتی شدن بسیاری از آنها بودیم.

میرزایی افزود: به‌عنوان مثال تعیین سقف خوراک به تنهایی بازار سرمایه را در برابر ابر ریسک‌های اخیر پیرامون جنگ اوکراین و جهش نرخ گاز ایزوله کرد. خوراک با قیمت مناسب مزیت بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران بود که با این تصمیم بالفعل شد و بورس را کماکان پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاری قرارداد و موجب جهش سودآوری شرکت‌های بورسی شد(قیمت‌های فروش عمدتا با نرخ‌های جهانی رشد کردند درحالیکه هزینه تولید مدیریت شد) یا درباره واریز سود مجامع به صورت الکترونیکی، جذابیت حضور در مجامع را بیش از پیش کرد و تکانه‌های پیش و پس از مجامع درباره انگیزه فروش را کاهش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در مجموع تصمیمات اخیر موثر و با نگاه بی‌طرفانه قابل تقدیر است و به‌ نظرم تاثیرات خود را در بلندمدت در قالب کاهش ریسک و افزایش جذابیت بورس بیشتر نشان خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا