بورسبورس اوراق

موتور عرضه‌های امسال فرابورس با «حگهر» روشن شد

نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۱۴۰۱ امروز با روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد و طی این عرضه، ۱۰ درصد از سهام شرکت گهرترابر سیرجان در نماد معاملاتی «حگهر» روی میز فروش رفت. در پایان زمان سفارش‌گیری ۲۶ صندوق موفق به خرید سهم «حگهر» شدند.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، امروز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۱۴۰۱ با روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد.

در عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت گهر ترابر سیرجان در نماد معاملاتی «حگهر»، قیمت مبنا ۵ هزار و ۴۵۰ ریال تعیین و سفارش‌گیری بدون سقف قیمت انجام شد.

همچنین زمان سفارش‌گیری نیز از ساعت ۹:۳۰ آغاز تا ۱۱:۳۰ در نظر گرفته شده بود که طی این آن ۱۲۸ صندوق متقاضی عرضه اولیه شرکت گهر ترابر سیرجان بودند که در نهایت ۲۶ صندوق موفق به خرید سهم «حگهر» شدند.

در این میان بیشترین قیمت معامله شده روی نماد «حگهر» ۶۶۱۰ ریال و کمترین قیمت معامله شده نیز ۵۷۴۰ ریال ثبت شد. به این ترتیب رقم ۵۹۴۳ ریال به عنوان متوسط موزون قیمت معاملات ثبت شد که نماد از روز بعد روی این قیمت بازگشایی خواهد شد.

از سوی دیگر در عرضه اولیه سهام شرکت گهر ترابر سیرجان سرمایه‌گذاران واجد شرایط یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان بورس امکان حضور داشتند و بنا به تحلیل و ارزش‌گذاری خود، قیمت پیشنهادی را با توجه به کف قیمتی اعلام‌شده در سامانه معاملات ثبت کردند.

همچنین در عرضه اولیه «حگهر» حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم تعیین شده بود و شرکت کارگزاری بانک سپه به عنوان مشاور عرضه، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان به عنوان بازارگردان و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر به عنوان متعهد عرضه نقش‌آفرینی کردند.

همچنین تامین سرمایه امید به عنوان متعهد خرید این عرضه، تعهد خرید ۵۰ درصد از سهام در نظر گرفته شده به میزان به میزان ۲۲۲ میلیون سهم را داده بود.

حگهر را بیشتر بشناسیم

امیر علی نجمی نوری مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان پیش‌تر در مراسم معارفه «حگهر» به چشم‌انداز وضعیت حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه گل گهر با توسعه‌های آتی نیز به روند رو به رشد تولید محصولات نهایی منطقه اشاره کرده و گفته بود: محصولات نهایی منطقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و این عدد در افق ۱۴۰۴ بیشتر از ۲۱ میلیون تن خواهد بود، این روند صعودی چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌های حگهر که حمل محصولات این منطقه را بر عهده دارد، ترسیم می‌کند

او در تشریخ وضعیت سود خالص حگهر در سال ۱۴۰۰ از رسیدن این سود به ۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ خبر داده و گفته بود: پیش‌بینی سود خالص برای سال جاری ۳ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال است که دلیل بالاتر بودن سود ۱۴۰۰ نسبت به پیش‌بینی امسال تعدیل‌های سه‌ماهه پایانی سال گذشته بود، همچنین ارزیابی بودجه ۱۴۰۱ در شرایط نرمال و با عدد حداقلی بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا