بانکبانک و بیمه

برنامه آتی بانک مرکزی برای ساماندهی چک


معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه صیاد اجازه کنترل سیستمی صدور دسته چک را فراهم می کند، گفت: این سامانه زیرساخت صدور چک الکترونیکی در آینده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، «ناصر حکیمی» عصر روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از سامانه صیاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: صدور چک الکترونیک برنامه آتی بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر فرآیند صدور چک است.

وی با تاکید بر اینکه با آغاز فعالیت سامانه صیاد تغییری در شرایط صدور دسته چک برای مشتریان بانکی ایجاد نشده و همان مقررات اعمال می شود، گفت: در این شیوه تنها صدور چک به عنوان یک ابزار مالی به صورت یکپارچه و با رعایت استانداردهای مورد نظر انجام می شود.
وی با بیان اینکه اکنون بانک ها برگه های چک را در اشکال و سایزهای مختلف منتشر می کنند که امکان جعل آنها نیز وجود دارد، گفت: یکی از ویژگی های چک های صادر شده در صیاد این است که همه چک ها یک شکل و یک اندازه می شوند و در آن لایه های امنیتی مختلف پیش بینی شده است.
حکیمی یادآور شد: اکنون چک های مورد استفاده در دستگاه های اجرایی صیادی شده است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده بانک ها نیز به تدریج به این طرح می پیوندند و انتظار می رود از اردیبهشت ماه سال آینده تنها چک های صیادی در سیستم بانکی مبادله شود.
وی گفت: مشتریان بانک ها به تدریج با اتمام برگه دسته چک خود دسته چک های جدید از بانک دریافت می کنند مگر اینکه بانک احساس کند که یک مشتری در مدت زمان بیشتری دسته چک خود را به اتمام می رساند که در این صورت می تواند دسته چک استفاده نشده آن را تبدیل به چک صیادی کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا