اقتصاد کلانبانک

جزئیات ثبت و صدور چک در خودپرداز ۱۵ بانک

در راستای اجرای قانون جدید چک، بانک‌ها باید امکان ثبت و صدور چک‌های بنفش رنگ را از طریق خودپردازهای خود فراهم کنند که تاکنون ۱۵ بانک نسبت به این امر اقدام کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی،  قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا شد، ثبت و صدور چک را به ثبت در سامانه صیاد ملزم و نقل‌ و انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.

 بانک مرکزی باید در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده فراهم کند که این روش‌ها باید به منظور گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد ترکیبی از روش‌های حضوری و غیرحضوری باشد.

روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است که کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

اما از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، لازم است تا یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که از ۲۵ فروردین ماه امسال، امکان ثبت و صدور چک‌های بنفش رنگ با پیامک فراهم شد و از این به بعد، صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک‌های جدید می‌توانند با ارسال پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، نسبت به «ثبت»، «تایید دریافت»، «انتقال»، «استعلام» و همچنین «معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد» اقدام کنند.

امکان ثبت و صدور چک‌های جدید از طریق خودپردازها نیز براساس اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکنون ۱۵ بانک به سامانه صیاد برای ثبت چک توسط خودپردازها متصل شده‌اند و سایر بانک‌ها نیز بتدریج متصل خواهند شد.

در این زمینه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسامی ۱۵ بانک موردنظر  شامل بانک‌های سینا، دی، سامان، پاسارگاد، ملت، صادرات، رفاه کارگران، پارسیان، صنعت و معدن، خاورمیانه، قرض‌الحسنه رسالت، مسکن، شهر، ایران زمین و موسسه اعتباری نور است.

چگونگی ثبت و صدور چک با خودپرداز 

در این بین، برای ثبت، صدور و انتقال چک در خودپرداز بانک‌های ذکر شده در بالا باید به شرح زیر عمل کنید: 

الف – نحوه استفاده صادرکنندگان چک از خدمات خودپرداز: 

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده ازسوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی ثبت چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد و مشاهده اطلاعات اولیه ثابت چک، نسبت به ثبت صدور چک با وارد کردن اطلاعات تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی نفع چک اقدام کند.  

به عنوان مثال چنانچه دسته چک از سوی بانک x صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت بانکی صادره از بانک x و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

ب – نحوه استفاده گیرندگان چک از خدمات خودپرداز: 

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز (شرط یکسان بودن بانک صادرکننده کارت و ارائه دهنده خودپرداز الزامی است) ‌ و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی تایید دریافت/انتقال چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود، عملیات تائید دریافت دریافت چک/انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد.  

به عنوان مثال چنانچه متقاضی تائید چک به خودپرداز بانک x برای انجام عملیات تائید/انتقال مراجعه می‌کند، الزاما با استفاده از کارت بانکی صادر شده توسط بانک x می‌تواند نسبت به تائید و یا انتقال چک اقدام کند. این عملیات می‌تواند درخصوص هر چک صادر شده از شبکه بانکی انجام پذیرد.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا