ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

برگزاری «ایده‌بازار» با حضور شرکت‌های نوآور/احصای ۹۸ فرصت شغلی در وظایف پستی

مدیرعامل شرکت ملی پست در رویداد «ایده‌بازار پست» با حضور شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان پستی گفت که در قسمت‌های مختلف وظایف پستی، ۹۸ فرصت شغلی احصا شده که قرار است در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمود لیائی -مدیرعامل شرکت ملی پست- در رویداد «ایده‌بازار پست» گفت: مقدمات این رویداد از دو هفته پیش آغاز شد که این فرصت در هفته ارتباطات فراهم شود تا از ظرفیت این هفته استفاده کنیم و قابلیت‌های شرکت‌های نوآور را در حوزه پستی به نمایش بگذاریم و ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه نقش شرکت ملی پست در حمل‌ونقل کشور انکارپذیر است، گفت: با توجه به این نقش قرار است از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های نوآور و استارت‌آپی استفاده کنیم و این ظرفیت را به چند برابر افزایش دهیم. سازوکارهای دولتی اجازه توسعه زیادی در قالب اعتبارات دولتی نمی‌دهد، بنابراین ما از این فرصتی که در سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مقام معظم رهبری تعیین شده، با ظرفیت بخش خصوصی به نحوه احسن استفاده کنیم برای هوشمندسازی و تحول دیجیتال.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بنا داریم این همایش را به‌صورت گسترده‌تر در هفته پست که هر ساله در ایام منتهی به ۱۷ مهر برگزار می‌شود، با حضور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت در حوزه‌های پستی و ارتباطات راه‌حل‌هایی دارند، در جزیره کیش میزبانی کنیم. بنا داریم این همایش به‌صورت بین‌المللی باشد و از تمامی شرکت‌های پست کشورهای مختلف دنیا از طریق اتحادیه جهانی پست دعوت می‌کنیم که ضمن حضور در این رویداد و آشنایی با راه‌حل‌ها و محصولات نوآور ایرانی، همراه خودشان شرکت‌هایی را بیاورند که حرفی برای گفتن در حوزه هوشمندسازی و تحول دیجیتال و خدمات پستی در کشور خودشان دارند و بتوانیم این ظرفیتی که در ایران ایجاد شده را به کشورهای بازدیدکننده این رویداد صادر کنیم. امیدواریم به سمتی برویم که به بازار این کشورها وارد شویم، با راه‌حل‌ها و محصولات پستی شرکت‌های نوآورمان.

۹۸ فرصت شغلی در فرآیندهای پستی احصا شده است

لیائی بیان کرد: در حال حاضر ما حدود  ۹۸ فرصت شغلی احصا کردیم در شرکت ملی پست که این تعداد قرار است در قسمت‌های مختلف وظایف پستی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. ما چهار عمل اصلی قبول مرسوله، تجزیه مبادلات، رهسپاری و توزیع داریم. غیر از بخش کوچکی از تجزیه مبادلات که دولت به عنوان حاکمیت باید به آن اشراف داشته باشد، ما اجازه داریم بقیه فرآیندهای پستی را به بخش خصوصی برون‌سپاری کنیم. از بین این بخش‌های مختلف در حال حاضر ۹۸ فرصت احصا شده که می‌توان شناسنامه آنها را استخراج کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا در این ۹۸ فرصت سرمایه گذاری کرده، محصول ارائه دهند و ما بتوانیم در پست از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اکنون هم یک هدف‌گذاری ۳۰۰ فرصته داریم که توسط کمیته نوآوری آغاز شده و در یک مطالعه پژوهشی قرار است عدد ۹۸ را به ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برسانیم و بتوانیم حداقل ۳۰۰ شرکت نوآور را در حوزه‌های مختلف پستی جذب کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، ما بزرگ‌ترین دستگاهی هستیم که توانسته‌ایم به فرمان مقام معظم رهبری برای تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین لبیک بگوییم. پیش‌بینی می‌کنیم با تحقق ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری شاهد ایجاد نزدیک به ۵۰۰۰ شغل غیرمسقتیم در این حوزه باشیم.

مدیرعامل شرکت پست بیان کرد: اوایل هفته از معاون علمی رییس جمهوری قول گرفتیم که با توجه به اینکه با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری در پارک علم و فناوری پردیس، دوازدهمین رویداد اینوتکس را برگزار کردند، اولین رویداد اینوتکس پست را در جزیره کیش شاهد باشیم، با حضور همان ۳۰۰ شرکت و اینکه بتوانیم هر سال این رویداد را پرشکوه‌تر از قبل برگزار کنیم و از ظرفیت‌هایی که بخش خصوصی دارد، حداکثر استفاده را ببریم.

لیائی ادامه داد: همچنین امروز از وزیر ارتباطات قول گرفتیم که بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری پست را در موزه ارتباطات ایجاد کنیم. اکنون ۲۰۰۰ متر فضا برای این کار در نظر گرفته شده و از ظرفیت‌هایی که این فضا دارد، بنا داریم ۷۰۰۰ متر دیگر به این فضا اضافه کنیم و در پایان سال شاهد افتتاح کارخانه نوآوری پست با ۹۰۰۰ متر فضای مفید برای حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور در حوزه پستی و فناوری اطلاعات باشیم.

تعرفه‌های پستی تا ۱۰ روز آینده واقعی‌سازی می‌شوند

لیائی همچنین در حاشیه این رویداد و در جمع خبرنگاران، درباره تعرفه‌های پستی بیان کرد: تعرفه‌های در دی ماه ۱۴۰۰ در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شده و ما اجازه پیاده‌سازی آنها را داشتیم، اما به دلیل تصمیم ستاد تنظیم بازار که تا انتهای سال بنا به دستور رئیس جمهوری هیچ تعرفه دولتی افزایش پیدا نکند، اجرای این مصوبه معلق ماند و موکول شد به تشکیل  اولین جلسع ستاد تنظیم بازار بعد از سال جدید که این جلسه هم چندین بار به تعویق افتاد یا وارد موضوع رفع مانع پیاده‌سازی و ابلاغ تعرفه‌های پستی نشد، تا اینکه با فرآیند اصلاح یارانه و آزادسازی نرخ ارز همزمان شد، اما امروز وزیر ارتباطات از قول رئیس جمهوری وعده دادند که تا ۱۰ روز آینده اصلاح تعرفه‌ها اتفاق بیفتد.

با بیان اینکه با تغییر تعرفه‌های پستی، از معضلی که اکنون دست به گریبانش هستیم، رهایی پیدا می‌کنیم، افزود: طبق برنامه‌ای که داریم، میانگین ۶۷ درصد افزایش تعرفه را نسبت به سه سال گذشته خواهیم داشت. ما در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان روزانه ضرر می‌دهیم، این ضرر هم بیشتر به این خاطر است که هزینه تمام شدن قبول مرسوله، تجزیه مبادلات، رهسپاری و توزیع، تقریبا دو برابر نرخ تعرفه فعلی است. هرچقدر که ما بتوانیم جلوی این ضرر را بگیریم، به سمت سوددهی می‌رویم. سال گذشته پست نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان زیان داشت برای ارسال ۲۵۰ میلیون مرسوله، یعنی برای هر مرسوله تقریبا ۲۰۰۰ تومان ضرر داده‌ایم.

با بیان اینکه اگر میانگین ۶۷ درصد افزایش تعرفه محقق شود، حداقل می‌توانیم مقدار زیادری از ضرردهی جلوگیری کنیم و بالطبع خدماتمان هم بهتر می‌شود، افزود: ما برای اینکه از پس هزینه‌های پستی بربیاییم جلوی بسیاری از سرویس‌هایمان را گرفته‌ایم، برای مثال خدمات بعضی از کشورهای خارجی هم در حال حاضر معلق شده، از یک طرف تحریم هستیم و ایرلاین‌های خارجی مرسولات ما را نمی‌برند و هم به این خاطر که این کار برایمان توجیه اقتصادی هم ندارد، زیرا در حالی که ما برای یک کیلو مرسوله ۲ دلار دریافت می‌کنیم، همان محصول برایمان ۱۴ دلار تمام می‌شود و برای یک مرسوله از ایران به کانادا، هفت برابر ضرر می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   «ایده‌بازار پست»، رویداد نوآوری و کارآفرینی شبکه پستی کشور، امروز چهارشنبه همزمان با چهارمین روز از هفته ارتباطات و روابط عمومی، با حضور عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- قادری، عضو هیئت مدیره و رئیس مرکز نوآوری پست، جعفری، سرپرست معاونت توسعه بازار پارک فناوری وزارت ارتباطات، اعضای مرکز نوآوری پست، تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته، معاونین مدیرعامل و مدیران کل شبکه پستی کشور به‌صورت حضوری و مجازی در موزه ملی ارتباطات برگزار شد.  همچنین نمایشگاه جانبی دستاوردهای نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پست در حاشیه این رویداد برپا شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا