بین الملل

ممنوع شدن پخت شیرینی با آرد یارانه ای/ آرد فقط برای پخت نان

دولت لبنان و سوریه اعلام کرده اند دیگر آرد برای پخت شیرینی ندارند و آرد یارانه ای فقط برای پخت نان استفاده خواهد شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی دولت مدتی است قیمت آرد صنف و صنعت را افزایش داده است و درعوض قیمت آرد برای پخت نان‌های سنتی بدون تغییر مانده است. اگرچه اتخاذ این سیاست با واکنش‌هایی مواجه شد اما بررسی کشورهای منطقه نیز حاکی است دولت‌ها و حکومت‌های عربی منطقه نیز مشابه این سیاست را اتخاذ کرده و فقط آرد با قیمت یارانه‌ای را برای پخت نان در نظر گرفته اند.

دولت لبنان تصمیم گرفته است فقط آرد یارانه‌ای را برای پخت نان سنتی در نظر بگیرد و به شیرینی پزان و آندسته از صنوف که از آرد برای فعالیت خود استفاده می‌کردند مجوز داده تا خودشان آرد وارد کنند که این مسئله موجب شده است تا خشم نانوایی‌ها که دیگر نمی‌توانند شیرینی بپزند را برانگیزد. نانواها اعلام کرده اند امکان واردات آرد برای پخت شیرینی ندارند و این مسئله می‌تواند منجر به کاهش سود آنها شود.

دولت سوریه نیز اعلام کرده است آرد برای پخت نان سنتی نیز به کمترین میزان آن رسیده است به طوریکه دولت دیگر نمی‌تواند آرد برای پخت نان به خانواده‌ها تخصیص دهد و فقط این آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر نان در سوریه در بازار سیاه به فروش می‌رسد و قیمتش روز به روز در حال افزایش است به طوریکه تفاوت قیمت نان در برخی از مناطق به ۲ برابر نیز رسیده است و همچنین سرغت نان نیز یکی از فعالیت‌هایی است که در مناطق فقیر نشین سوریه در حال انجام است.

وزارت اقتصاد و تجارت لبنان اعلام کرده است نانوایی‌هایی که از آرد یارانه‌ای بابت پخت شیرینی استفاده کننده جریمه و تعطیلی خواهند شد و همچنین نانوایی‌ها دیگر حق ندارند نان را برای مؤسسات خارجی و انجمن‌های خارجی پخت کنند مگر آنکه مجوز رسمی داشته باشند.

رئیس اتحادیه نانواهای لبنان در مصاحبه‌ای اعلام کرده است این وضعیت قابل تحمل نیست و اگر شرایط بهبود پیدا نکند نانواها دست به تجمع خواهند زد.

این مسئله موجب شده است تا مسئولان دولت لبنان اعلام کنند تا اطلاع ثانوی فقط آرد برای پخت نان سنتی موجود است مگر کشتی‌های جدید حامل گندم به لبنان برسد که با شرایط موجود این موضوع دور از ذهن است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا