اقتصاد کلان

اقتصاد کشور به تحول جدی نیاز داشت

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تراکم مشکلات اقتصادی و فرهنگی از گذشته، امروزه بودجه دولت و قدرت خرید مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ همچنین نقدینگی و تورم افسار گسیخته در اقتصاد ایران حرکت می‌کرد؛ بنابراین نیازمند تحول جدی در وضعیت اقتصادی بودیم؛ در دولت سیزدهم تحولی که باید پیش از این‌ها انجام می‌شد، صورت گرفت.

همچنین بخوانید

محسن رضایی در گردهمایی ائمه جمعه که امروز ۲ خردادماه با موضوع بررسی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برگزار شد، با بیان اینکه هر جامعه‌ای برای تحول باید از چند وجه تغییر کند، اظهار کرد: اگر تحول تنها در یک حوزه متمرکز شود و عدم توازن در بخش‌ها را داشته باشیم، آن کشور رو به نابودی می‌رود و موتور سیاست آن خاموش می‌شود؛ چرا که اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع باید با یکدیگر پیش بروند.

وی با اشاره به معایب عدم تحول در اقتصاد و فرهنگ عنوان کرد: درصورتی که اقتصاد و فرهنگ یک کشور دچار تحول نشود، سیاست دچار آسیب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، رضایی محصول انقلاب سیاسی را امنیت و اقتدار در کشور دانست و تصریح کرد: انباشتگی و تراکم مشکلات در مسائل اقتصادی و فرهنگی امروز اوضاع کشور را با خطر مواجه می‌کند.

وی افزود: تراکم مشکلات اقتصادی و فرهنگی از گذشته، امروزه بودجه دولت و قدرت خرید مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ همچنین نقدینگی و تورم افسار گسیخته در اقتصاد ایران حرکت می‌کرد؛ بنابراین نیازمند تحول جدی در وضعیت اقتصادی بودیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در دولت سیزدهم تحولی که باید پیش از این‌ها انجام می‌شد، صورت گرفت.

رضایی تصریح کرد: کسانی که اقتصاد ایران را به این وضع دچار کرده‌ بودند و از تحول بزرگ اقتصادی در کشور جلوگیری می‌کردند باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به محورهای مختلف تحول افزود: تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سه رکن اساسی و به هم پیوسته در تحول هستند به گونه‌ای که تولید بدون سرمایه‌گذاری و اشتغال بدون دو بال تولید و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تجارت را یکی دیگر از پایه‌های مهم در تحول اقتصادی دانست و گفت: فرصت‌های اقتصادی طلایی ایران در تجارت توسط همسایگان دزدیده شده است.

رضایی در رابطه با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اصلاح یارانه‌ها اظهار کرد: پیش از این یارانه‌ها کمین می‌خورد و مستقیم به دست مردم نمی‌رسید.

وی بیان کرد: اگر همه اصلاحات را انجام دهیم و یکبار برای همیشه تورم و گرانی را از بازار ایران بیرون نکنیم، هیچکدام از اصلاحات انجام شده دیده نخواهد شد و انتظاراتی را که دولت دارد به ثمر نخواهد نشست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه نقدینگی کشور ۵ هزار همت (هزار میلیارد تومان) است، عنوان کرد: قیمت کالاها در دو سال گذشته به دو قله افزایش ۴۰ درصدی رسیده است به همین دلیل فشار بر مردم بیشتر شد.

رضایی تصریح کرد: فروش دلارهای نفتی دولت به بانک مرکزی موجب چاپ پول بدون پشتوانه می‌شد و هیچ دلیل منطقی نداشت چرا که هر یک تومانی که از بانک مرکزی وارد جامعه شود، ضرب در ۵ و ۷ خواهد شد اما اگر این دلارها در بانک‌های دیگر باشد با همان یک تومان وارد جامعه خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر گرانی حل شود و در بازار رانت وجود داشته باشد، دچار گرانفروشی خواهیم شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا