اقتصاد کلان

پنج "ب" و هفت "سین" ذخائر ارزی

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، پنج “ب” را تحت عنوان بیراهه و هفت‌ “سین” را بعنوان راه سره صندوق بیان کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی غضنفری که در مدت اخیر بارها نحوه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را مورد نقد قرار داده و خواستار تغییر نگاه سایر دستگاه‌ها به ویژه دولت به این صندوق شده است، چند موضوع را مورد توجه قرار داد که نباید برای آنها به صندوق توسعه ملی مراجعه کرد و خواستار منابع شد؛ بلکه دستگاه‌های مربوطه باید برای آن پاسخ دهند.

پنج  بیراهه برای صندوق

او در توییتی، از “پنج ب” زیر به عنوان بیراهه صندوق نام برده  که شامل استفاده از منابع صندوق برای “بودجه جاری”، “بودجه عمرانی”، ابزاری برای فعالیت‌های “بانکها”، بکارگیری منابع برای جبران کاستی‌ها و حوادث تحت عنوان “بیمه‌های اجتماعی و اقتصادی” و در نهایت، ورود به “بنگاهداری و رقابت با بخش خصوصی” است.

هفت راه برای رشد

اما رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، “هفت سین” زیر را به عنوان راه سره صندوق اعلام کرده است که شامل “سرمایه‌گذاری و مشارکت صندوق در حوزه‌های تولیدی”، “سرمایه‌گذاری و مشارکت صندوق در حوزه‌های خدماتی”، “سرمایه‌گذاری صندوق در بازار سرمایه داخلی”، “سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه استارت آپ‌ها و محصولات دانش بنیان”،  “سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه‌های زیربنایی”، “سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی بین المللی” و همچنین “سرمایه‌گذاری و مشارکت در سایر حوزه‌های پربازده و کم ریسک اقتصادی” است.

وی معتقد است که  رعایت این‌ نکات برای دستیابی به نرخ رشد بالا در زمان حال و اعتلا و سربلندی نسل‌های بعدی لازم است.

غضنفری مدتی پیش به منظور عدم خرج اصل پول نفت و حفظ آن، پیشنهاد داده بود که دولت به تدریج، تمام منابع نفتی بودجه را در اختیار صندوق قرار داده و صندوق نیز از محل سود حاصل از سرمایه گذاری این منابع، معادل بودجه نفتی دولت در هر سال را به آن پرداخت کند. در این شرایط اصل سرمایه، در صندوق توسعه ملی حفظ و فقط از سود سرمایه گذاری خرج خواهد شد.

قرار بود این پیشنهاد در هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح شود که هنوز جلسه برگزار نشده ولی ظاهرا هفته آینده، هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و احتمالا مطرح و بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا