امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تجهیز زیرساختی نانوایی‌های سراسرکشور تا ۴۵ روز آینده

مشاور وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه ساز و کار توزیع نان میان مردم در روستاها ادامه خواهد داشت، گفت: موضوع این طرح ۸۲ هزار نانوایی است که ۳۰ الی ۴۵ روز آینده زیرساخت‌های آنها تجهیز می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، طرح هوشمندسازی یارانه نان نام طرحی است که به عنوان یک حرکت جدی و تأثیرگذار در توزیع بهینه یارانه نان لقب گرفته و مجری آن وزرات امور اقتصاد و دارایی است. طرحی که هرچند دیر کلید خورد ولی آغاز این طرح در شرایط فعلی که جهان با مشکل تأمین گندم مواجه است می‌تواندتأثیر بسزایی در جلوگیری از هدر رفتن منابع و مشکلات احتمالی در حوزه گندم باشد. طرح آزمایشی این طرح از استان زنجان شروع شد و مطابق آن گفته می‌شود نان برای مصرف کننده گران نمی‌شود و یارانه مستقیماً به حساب نانوا پرداخت می‌شود.

در همین راستا محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصاد دارایی و از مجریان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این طرح موضوع ما نانوایی‌هایی است که زیرساخت ثبت تراکنش‌های هوشمند را دارند که حدود ۸۲ هزار نانوایی در سراسر کشور به این شکل وجود دارد.

وی در پاسخ به روند هوشمند سازی نانوایی‌ها در استان زنجان گفت: در این استان ۱۶۰۰ هوایی وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنها متصل شدند.

جلال تصریح کرد: طبق برآوردهای ما بین ۳ تا ۴۵ روز آینده کل نانوایی‌های کشور تجهیز می‌شوند زیرساخت‌های آن آماده است و نصب و راه اندازی آنها در شهرها کار دارد. اتصال این دستگاه‌ها در شهرهای پرجمعیت با سرعت بیشتر و در روستاهای دوردست و مناطق صعب العبور طبیعتاً با سرعت کمتری انجام می‌شود.

روستاهایی داریم که جمعیتشان کم است و عملاً نانوایی ندارند و آرد بین مردم خودشان توزیع می‌شود که در طرح جدید هم همچنان آرد به این افراد افراد عشایری و کسانی که توسط فرمانداری‌ها مدیریت می‌شوند توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان ۷ تا ۹ درصد از آرد کشور را شامل می‌شود گفت: در طرح جدید نان ما متعرض به رویه سابق نمی‌شویم و آن رویه به قوت خود جریان دارد و هر کس بخواهد می‌تواند از طریق مراجعه به فرمانداری‌ها و احراز سکونت به آن فرایند اضافه شود.

مشاور وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه در این فرایند هیچ تغییری در قیمت و حتی فرایند خرید توسط مردم تغییر نمی‌کند گفت: ساز و کار پیشنهادی برای نانوا است که آرد را با قیمت تمام شده می‌گیرد ولی تسویه نمی‌کند و بین ۳۰ تا ۴۵ روز مهلت داده می‌شود و در این مهلت نان تولید می‌شود و ما به ازای نانی که تولید می‌شود و در سیستم ثبت می‌شود محاسباتی به صورت مکانیزه اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ما به ازای هر قرص نان را سازمان حمایت به صورت محرمانه اعلام می‌کند که در آن افزایش قیمت کارگر و افزایش قیمت آرد لحاظ شده است به حساب نانوا واریز می‌شود.

جلال تصریح کرد: با این شیوه عرضه آرد خارج از شبکه برای نانوا موضوعیت ندارد زیرا که آرد را با قیمت تمام شده گرفته است. همچنین اگر تبدیل به نان کند و در حجم‌های بزرگ واگذار کند باز هم موضوعیت ندارد چون یارانه اش عودت داده نمی‌شود و تراکنش‌ها باید الگوی منطقی داشته باشند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر حجم آرد مصرفی کشور در مصارف سنتی هشت و نیم میلیون تن است که پیش بینی می‌کنیم با این شیوه دو و نیم میلیون تن مصرف کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با خرید نقدی پاسخ داد: بنا نداریم در این مورد به خرید نقدی دامن بزنیم ولی چون در مراحل ابتدایی ممکن است برخی اقشار و اتباع کارت نداشته باشند یا به همراهشان نباشد پیش‌بینی کردیم کارت بانکی خود نانوا در سیستم ثبت شود و تراکنش‌های متعدد آن در روز غیر متعارف لحاظ نشود تا هر وقت نان را بخواهد پول نقد را قبول کند و به ما به ازای آن کارت بکشد. در مناطق مختلف انتظار داریم به ازای هر تعداد تراکنش متعارف یک تراکنش پول نقد اتفاق بیفتد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا