امور زیربناییتعاون و اشتغال

نرخ بیکاری ۵ استان تک رقمی شد/ کاهش مشارکت اقتصادی در ۱۹ استان

نرخ بیکاری ۵ استان که در سال ۹۹ دو رقمی بود، به استناد داده‌های مرکز آمار در سال ۱۴۰۰ تک رقمی شده که اغلب متاثر از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، نرخ بیکاری ۵ استان که در سال ۹۹ دو رقمی بوده است، در سال ۱۴۰۰ تک رقمی شده است. که به اذعان مرکز آمار ایران، علت آن، کاهش مشارکت اقتصادی (جمعیتی که در سن اشتغال قرار دارد اما جویای کار نیست) است.

همچنین بخوانید

بر همین اساس، نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰.۹ درصد به ۹.۱ درصد، قم از ۱۰ درصد به ۹.۳ درصد، سیستان و بلوچستان از ۱۱.۴ درصد به ۹.۴ درصد، خراسان شمالی از ۱۰.۸ درصد به ۹.۷ درصد و البرز از ۱۱.۵ درصد به ۹.۷ درصد کاهش یافته و تک رقمی شده است.

در مقابل نرخ بیکاری یک استان یعنی اردبیل که تک رقمی بود، دو رقمی شده و از ۷.۴ درصد به ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است.

استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها تک رقمی شده است

استان سال ۱۴۰۰ سال ۹۹
کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۹ درصد ۹.۱ درصد
قم ۱۰ درصد ۹.۳ درصد
سیستان و بلوچستان ۱۱.۴ درصد ۹.۴ درصد
خراسان شمالی ۱۰.۸ درصد ۹.۷ درصد
البرز ۱۱.۵ درصد ۹.۷ درصد

همچنین مقایسه آماری نشان می‌دهد که در بین استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۸ درصد بالاترین نرخ بیکاری استان کشور و استان اردبیل با نرخ ۱۰.۳ درصدی پایین‌ترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از استان هرمزگان، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصد، خوزستان با نرخ بیکاری ۱۲.۶ درصد، لرستان ۱۲.۵ درصد، آذربایجان غربی با ۱۲.۴ درصد و چهارمحال و بختیاری با نرخ ۱۲.۳ درصد قرار دارند.

استان‌های دارای نرخ بیکاری دو رقمی

استان زمستان ۹۹
هرمزگان ۱۵.۸ درصد
کرمانشاه ۱۴.۹ درصد
خوزستان ۱۲.۶ درصد
لرستان ۱۲.۵ رصد
آذربایجان غربی ۱۲.۴ درصد
چهارمحال و بختیاری ۱۲.۳ درصد
یزد ۱۱.۸ درصد
کردستان ۱۱.۷ درصد
کرمان ۱۱.۲ درصد
اصفهان ۱۰.۶ درصد
اردبیل ۱۰.۳ درصد

باید توجه داشت که نرخ مشارکت اقتصادی که بیانگر تعداد افراد فعال در جامعه (بیکار یا شاغل / افراد جویای کار) است، در سال ۱۴۰۰ به صورت میانگین یک تا ۴ درصد با کاهش مواجه شده که بر همین اساس نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۹ استان کاهشی شده است.

به عنوان نمونه بررسی نرخ بیکاری استان خراسان شمالی نشان می‌دهد که این نرخ در سال ۹۹ در این استان ۱۰.۸ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۹.۷ درصد رسیده است، یعنی کاهش ۱.۱ درصدی در نرخ بیکاری این استان رخ داده اما از آن طرف نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی از ۴۶.۲ درصد به ۴۴.۷ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین می‌توان گفت که کاهش نرخ بیکاری، به دلیل کاهش جمعیت فعال بوده است، نه شاغل شدن بیکاران.

بررسی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد در ۱۲ استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته است که شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرمان، گیلان، لرستان، مرکزی و یزد می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا