اقتصاد کلان

افزایش هزینه ماکارونی و نان برای اقشار فقیر بریتانیا

دفتر آمار ملی بریتانیا اعلام کرد که ارزان‌ترین برندهای ماکارونی و نان بریتانیا در سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند اما به‌طور کلی هزینه مواد غذایی و نوشیدنی‌های ارزان‌تر با سرعتی مشابه با قیمت‌های متوسط افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، فعالان مبارزه با فقر به افزایش شدید قیمت‌ها در ارزان‌ترین دسته‌ها به بسیاری از مواد غذایی اصلی اشاره کرده‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از بریتانیایی‌ها، وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنند زیرا با بالاترین تورم قیمت مصرف‌کننده در ۴۰ سال اخیر تحت فشار قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته دولت بریتانیا ۱۵ میلیارد پوند کمک بلاعوض به خانوارها برای پرداخت قبوض فزاینده انرژی اعلام کرد که بیش از ۲۲ میلیارد پوند حمایت اوایل سال جاری بود.

هزینه ارزان‌ترین بسته ۵۰۰ گرمی (۱۷.۶ اونس) ماکارونی در یک سوپرمارکت بریتانیایی در ماه گذشته ۵۳ پنس (۰.۶۷ دلار) بود که نسبت به ۳۶ پنی سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشت، در حالی که قیمت یک قرص نان ۸۰۰ گرمی با ۱۶ درصد افزایش به ۵۴ پنس یافت.

به گزارش رویترز، بیشترین افزایش مربوط به هزینه ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده بود که با ۳۲ پنس افزایش به ۲.۳۴ پوند رسید که ۱۶ درصد افزایش داشت. با این حال، میانگین قیمت ارزان‌ترین برندهای غذا و نوشیدنی در ۳۰ دسته اصلی، ۶ تا ۷ درصد افزایش یافت.

مرکز ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که تغییرات قابل‌توجهی در بین ۳۰ قلم کالا وجود دارد، به طوری که قیمت شش کالا طی سال کاهش می‌یابد، اما قیمت پنج کالا ۱۵ درصد یا بیشتر افزایش می‌یابد. قیمت سیب زمینی ۱۴ درصد، پنیر ۷ درصد و پیتزا ۴ درصد کمتر از یک سال قبل کاهش یافت.

اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، این ماه هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند پیامدهای بیشتری برای قیمت موادغذایی، به‌ویژه برای کشورهای در حال توسعه داشته باشد. روسیه و اوکراین هر دو صادرکنندگان عمده غلات، روغن نباتی و سایر موادغذایی هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا