بین الملل

نرخ بهره در امریکا بدون دخالت های سیاسی بالا رود

رئیس جمهور آمریکا به رئیس فدرال رزرو اختیار داد برای بحث در مورد تورم تاریخی که قدرت خرید آمریکایی‌ها را تخلیه می‌کند نرخ بهره را افزایش دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، شب سه شنبه در دیدار با جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، برای بحث در مورد تورم تاریخی که قدرت خرید آمریکایی‌ها را تخلیه می‌کند، تاکید کرد که پاول آزاد است بدون دخالت سیاسی عمل کند.

همچنین بخوانید

پس از این نشست، برایان دیسی، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، گفت که رئیس جمهور در این جلسه به پاول، رئیس فدرال رزرو اطمینان داد که از جمله امروز تاکید کرده است که به استقلال فدرال رزرو احترام می‌گذارد و این جلسه را اینگونه توصیف کرد. “بسیار سازنده.”.

رفتار بایدن با پاول به شدت با رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که مرتباً پاول را به خاطر تصمیمات نرخ بهره فدرال رزرو مورد انتقاد قرار می‌داد و حتی او را تهدید به اخراج می‌کرد، در تضاد است. نشست بایدن و پاول اولین دیدار از زمانی است که سنای آمریکا دومین دوره ریاست جمهوری پاول را در اوایل ماه جاری تأیید کرد.

این در حالی است که بایدن به دنبال کاهش هزینه‌های بنزین، غذا و کالاهای مصرفی است که تورم را به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسانده است.

بایدن در اظهارات کوتاهی پیش از این دیدار گفت که با پاول و جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده دیدار می‌کند تا “درباره اولویت اصلی من … که مقابله با تورم است” گفتگو کند.

وی افزود که طرح او برای مقابله با تورم “با یک پیشنهاد ساده آغاز می‌شود: احترام به فدرال رزرو… احترام به استقلال فدرال رزرو، کاری که من انجام دادم و خواهم کرد.”

فدرال رزرو در سال جاری به عنوان بخشی از مبارزه خود برای کاهش تورم، نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داده است.

بسیاری از سیاست گذاران پولی فدرال رزرو می‌گویند که انتظار دارند نرخ بهره را تا پایان سال جاری به ۲.۵ درصد و در صورت لزوم فراتر از آن افزایش دهد.

افزایش نرخ بهره شامل افزایش ۵۰ واحدی در هر دو نشست ژوئن و ژوئیه فدرال رزرو است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا