اقتصاد کلان

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

مدتی است که هوشمندسازی یارانه نان به ‌عنوان یک طرح مهم و تاثیرگذار در راستای مقابله با قاچاق آرد مطرح شده است، طرحی که به صورت پایلوت در زنجان به اجرا گذاشته شده و کم‌کم وارد مرحله نهایی این طرح خواهد شد.

چند هفته‌ای است به مردم زنجان به هنگام مراجعه به واحدهای مختلف نانوایی با دستگاه جدیدی مواجه می‌شوند که پیش از این حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص اجرای طرح جدید به صورت پایلوت در زنجان مطرح بود. طرحی که قرار است مردم زنجان در اجرای آن پیشتاز بوده و به جنگ آنچه که مسئولان از آن به عنوان قاچاق آرد یارانه‌ای یاد می‌کنند، رفتند تا در این عرصه نیز پایتخت شور و شعور اقتصادی باشند.

اولین دغدغه مردم زنجان به محض شنیدن اجرای این طرح، این بود که قیمت نان قرار است چند درصد افزایش یابد، چه نوع کارتی قرار است برای خرید نان در اختیار مردم قرار گیرد و اینکه هر خانوار در ماه مجاز به خرید چه تعداد قرص نان خواهند بود که این خود باعث می‌شد تا جبهه‌گیری‌های زیادی را در خصوص اجرای این طرح از سوی اقشار مختلف مردم شاهد باشیم، هر چند خیلی‌ها هم آتش‌بیار مهمات این جبهه بودند.

بعد از اینکه این طرح به صورت انگشت‌شمار در برخی نانوایی‌های زنجان وارد فاز اجرایی شد، عملاً همه حرف و حدیث‌هایی که پیش از اجرای این طرح در اذهان عمومی متصور بود، از بین رفت. چون نه قرار بود محدودیتی برای خرید نان باشد، نه قیمت این قوت غالب مردم افزایش می‌یافت و نه اینکه کارت جدیدی تحت عنوان کارت نان قرار بود صادر شده و مردم به واسطه آن کارت اقدام به خرید نان کنند.

تجهیز ۱۳۰۰ واحدهای نانوایی در زنجان به دستگاه هوشمند

اولین گام برای اجرای طرح هوشمندسازی خرید نان که جزو طرح‌های دولت بعد از حذف تدریجی ارز ترجیحی به شمار می‌رود، تجهیز واحدهای نانوایی به دستگاه جدید هوشمند بود، دستگاهی که به واسطه اتصال به سامانه هوشمند، قرار است همه اتفاقاتی را که در حوزه نان رخ می‌دهد را رصد کند و بدون شک با این رصد می‌توان بسیاری از دغدغه‌های زنجیره گندم تا نان را دریافت و نسبت به حل آن اقدام کرد.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، اولین گام برای اجرای این طرح را تجهیز واحدهای نانوایی در زنجان دانسته و با یادآوری اینکه تا به امروز نزدیک به ۱۳۰۰ دستگاه هوشمند جدید در واحدهای نانوایی استان زنجان نصب شده است، می‌گوید: این در حالی است که در حدود ۲۰۰ واحد نانوایی در استان نیز با مشکل مالکیتی مواجه بوده و به همین خاطر به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

خلیل قاسم‌لو با بیان اینکه می‌توان اذعان کرد که این طرح در حال وارد شدن به مرحله اصلی اجرا در استان زنجان است، می‌افزاید: با رسیدن طرح به مرحله اصلی اجرا، بسیاری از مشکلات آن که در آغاز به کار شاهد هستیم، مرتفع خواهد شد. از این رو و با توجه به اینکه خرید نان در این طرح کاملاً به صورت هوشمند انجام خواهد شد، به همین خاطر بروز تخلف در این چرخه کاهش خواهد یافت.

رصد موشکافانه نان تا پای جان

یکی از اهداف اصلی از اجرای طرح هوشمندسازی خرید نان، رصد چرخه نان از زنجیره اول تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، است، به همین خاطر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در همین راستا معتقد است که وقتی میزان آرد تحویلی و نان به فروش رفته به طور کامل با این روش رصد می‌شود، بروز تخلف نیز تقریباً به صفر خواهد رسید. از طرفی میزان خرید هر خانوار نیز در طول روز مشخص خواهد شد.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۱۵۸۷ واحد نانوایی در استان زنجان فعالیت دارد، تصریح می‌کند: بعد از اجرای این طرح، یکی از برکات آن به روزرسانی و ساماندهای واحدهای نانوایی در استان زنجان بود که این خود باعث می‌شود تا به مشکلات این واحدها بیش از گذشته اشرافیت داشته باشیم، این در حالی است که امروز یکی از دغدغه‌های مهم در این زمینه بحث مالکیت واحدهای نانوایی است که مشکلاتی را برای اجرای این طرح به وجود آورده است.

این مسئول در خصوص عرضه نان در فروشگاه‌ها نیز اظهار می‌کند: در این خصوص پیشنهاد شده است که فروشگاه‌ها با قیمت آزاد، نان را از نانوایی‌ها خریداری کنند که فعلاً این نحوه خرید عملی نشده است، با این حال معتقدیم درصد بسیار کمی از شهروندان نان مورد نیاز خود را از این طریق تهیه می‌کنند، به همین خاطر آمار معنی‌داری را به خود اختصاص نمی‌دهند و به گونه‌ای نیست که برای اجرای طرح نگرانی‌هایی از این حیث داشته باشیم.

کاهش زمان فعالیت نانوایی‌ها منتفی است

وقتی زمزمه‌های اجرای طرح هوشمندسازی خرید نان در زنجان به گوش رسید، زمزمه‌های دیگری نیز از راه رسید، اینکه شاید برخی از واحدهای نانوایی بخواهند ساعات پخت نان را کاهش دهند، این در حالی است که رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با صراحت اعلام می‌کند که اکثر نانوایان از این طرح استقبال کرده و امروز از دستگاه هوشمند استفاده کرده و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

مهدی بیات با یادآوری اینکه در اجرای هر طرحی مشکلاتی نیز وجود دارد که به مروز زمان مرتفع خواهد شد، ادامه می‌دهد: برخی اوقات شاهد قطع ارتباط دستگاه هوشمند با سامانه مربوطه هستیم که در چنین شرایطی خرید نان یا به صورت نقدی انجام شده و یا با دستگاه‌هایی که سابق بر این استفاده می‌شد، انجام می‌شود اما به هر حال تلاش می‌شود تا این طرح روند اجرایی مطلوبی را در استان طی کند.

وی با تاکید بر اینکه بحث کاهش زمان فعالیت واحدهای نانوایی بعد از اجرای این طرح کاملاً منتفی بوده و واقعیت ندارد، عنوان می‌کند: با توجه به گرانی نان‌های فانتزی و استقبال مردم از نان سنتی، خاطر سهمیه‌ای که برای نانوایی‌ها در نظر گرفته می‌شود محدود بوده و بعد از اتمام سهمیه آرد، اقدام به تعطیلی می‌کنند، بنابراین این فرضیه که نانوایی‌ها زمان کمتری را به پخت نان اختصاص می‌دهند، کاملاً منتفی است.

تضمین گندم زنجان با خریدهای تضمینی

وقتی به ابتدایی‌ترین زنجیره تولید نان نگاه می‌کنیم، خوشه‌های طلایی گندم در این زنجیره خودنمایی می‌کند و بی‌تردید یکی از آیتم‌های اجرای موفقیت‌آمیز طرح هوشمندسازی خرید نان، موضوع تامین بی‌قید و شرط گندم خواهد بود که در همین راستا مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان می‌گوید: میزان گندم خریداری شده در سال گذشته ۷۰ هزار تن یعنی به اندازه مصرف هفت ماه استان بود.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

ولی‌الله زمانی با بیان اینکه خرید گندم مازاد بر نیاز سال ۱۴۰۰ کشاورزان، یکی از اقدامات برای جبران کمبود این محصول استراتژیکی در استان برای سال‌جاری بود، می‌افزاید: از روز ۱۴ فروردین‌ماه امسال، خرید گندم از کشاورزان استان آغاز و دغدغه و مشکل تامین گندم مرتفع شد، به طوری که گندم مازاد کشاورزان در سال گذشته را طی یک ماه خریداری کردیم تا به امروز مشکلی به لحاظ ذخایر گندم در استان نداشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه طی روزهای آتی، فصل خرید تضمینی گندم در سال‌جاری آغاز شده و کیفیت گندم‌های خریداری شده نیز بسیار مناسب است، خاطرنشان می‌کند: با اجرای طرح پایلوت هوشمندسازی خرید نان در استان زنجان، توزیع گندم کارخانجات و آرد واحدهای نانوایی طبق روال همیشگی بوده و کاهش نداشته است، به همین خاطر نباید هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود داشته باشد.

طرح هوشمندسازی خرید نان در مرحله اصلاح

چرخه نان دارای چندین حلقه است که عمده این حلقه‌ها شامل تولید گندم، تولید آرد، توزیع آرد و پخت نان است. تغییری که قرار است با اجرای طرح هوشمندسازی خرید نان ایجاد شود، این است که یارانه گندم حذف شده و در مرحله فروش به نانوایی اختصاص داده می‌شود، بنابراین برای این کار دستگاه کارتخوان تعبیه شده است، دستگاهی که فقط تعداد نان در آن تعریف شده و قیمتی در آن درج نمی‌شود.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در طرح قدیم، خروجی آرد از چرخه زیاد بود اما با اجرای این طرح مزیتی برای این کار نیست، عنوان می‌کند: مهم‌ترین موضوع این است که در طرح جدید حتماً باید نانی پخته شود تا مابه‌التفاوت نان به نانوا پرداخت شود، بنابراین اگر کیفیت نان پایین باشد، میزان استقبال مردم کاهش یافته و به همین خاطر خود نانوا متضرر خواهد شد، لذا کیفیت اصل قضیه در این طرح است.

روح‌الله حسنی با بیان اینکه احتمال کم‌فروشی در شرایط کنونی وجود دارد اما بسیار ضعیف است، متذکر می‌شود: چون با مقدار سهمیه اختصاص یافته می‌توان به این نتیجه رسید که آیا نانوا در پخت نان کم‌فروشی کرده است یا نه. فراموش نکنیم که این روزها در حال رفع ایرادات احتمالی این طرح هستیم و به محض اصلاح همه موارد وارد اجرای مرحله اصلی خواهیم شد.

سهمیه آرد کم نشده؛ کم‌فروشی نکنید

در اجرای هر طرح، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که به مرور با اجرای طرح، شاهد عادی شدن روند کارها خواهیم بود. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، سهمیه هیچ کدام از نانوایی‌های استان زنجان کم نشده و تعطیلی یا کاهش زمان فعالیت واحد نانوایی به خاطر اختصاص کم سهمیه آرد، موضوعی است که کاملاً منتفی است، بنابراین واحدهای نانوایی به هیچ وجه توجیهی برای کم‌فروشی نخواهند داشت.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

وی با اشاره به اینکه از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تا به امروز ۷۵۰۰ مورد بازدید و ۶۵۰ مورد تخلف شناسایی شده است، اظهار می‌کند: گران‌فروشی، کم‌فروشی و نیز تعطیلی غیرمجاز از جمله تخلف‌های شناسایی شده است که در همین راستا سه واحد نانوایی پلمب شد، این در حالی است که تلاش می‌شود بیشتر به صورت تعاملی عمل کنیم؛ چرا که معتقدیم با وارد شدن به مرحله اصلی اجرای طرح، همه این مسائل حل خواهد شد.

زمانی با تاکید بر اینکه اگر نانوایی کیفیت نان را ارتقا ندهد، مشتری خود را از دست خواهد داد، خاطرنشان می‌کند: اگر واحد نانوایی بخواهد چنین روالی را در پیش بگیرد، در این صورت قادر به فروش نان نخواهد بود و به همین خاطر سهمیه آرد به نانوایی‌هایی که پخت با کیفیتی دارند، هدایت خواهد شد، لذا مردم استان به هیچ وجه نباید نگران کم‌فروشی، پایین بودن کیفیت نان و یا کاهش زمان فعالیت واحدهای نانوایی باشند.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

بعد از آغاز کج‌دار و مریز طرح هوشمندسازی خرید نان در زنجان، این روزها مسئولان امر در تکاپو برای رفع اشکلات و نواقص احتمالی این طرح ملی که زنجان به عنوان پیشقراول آن شناخته شده است، هستند. با توزیع دستگاه هوشمند در اکثر واحدهای نانوایی، این طرح کم‌کم وارد فاز اصلی اجرایی شده و سوت آزادسازی قیمت آرد با اجرای این طرح به صدا درآمده و مقصد سایر استان‌ها را در پیش گرفته است.

زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند

وجود صف‌های طولانی بعد از اجرای این طرح، نبود آموزش عمومی برای استفاده از کارتخوان جدید هوشمند و مواردی از این دست را می‌توان جزو دغدغه‌های این طرح برشمرد که به نظر می‌رسد باید قبل از شتاب‌گیری قطار هوشمندسازی خرید نان مرتفع شود، با این وجود همراهی مردم استان و واحدهای نانوایی با این طرح به عنوان استان پایلوت، ستودنی است و این بار نیز در این آزمون از نوع اقتصادی سربلند بیرون خواهند آمد.

فراموش نکنیم که در این طرح روستاییان نیز فراموش نشده‌اند؛ چرا که روستاهای دارای واحد نانوایی قرار است همانند سایر واحدهای نانوایی مستقر در مناطق شهری سهمیه آرد دریافت کنند و روستاهای فاقد نانوایی نیز طی شش ماهه اول و دوم، سهمیه آرد برای‌شان طبق روال گذشته تخصیص داده می‌شود. همه این موارد حاکی از آن است که زنجانی‌ها نان را به نرخ دیروز می‌خورند نه روز.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا