اقتصاد کلان

استرالیا می‌تواند مشکلات عرضه جهانی گندم را کاهش دهد؟

استرالیا برای سومین سال آماده رکوردزنی تولید گندم در سال ۲۰۲۲ است، زیرا آب‌وهوای خوب باعث افزایش کاشت در سراسر کمربند غلات این کشور شده است و نگرانی‌ها در مورد ذخایر محدود جهانی را کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ذخایر جهانی گندم پس از حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری از یکی از برترین مناطق صادراتی کاهش یافته است که باعث افزایش شدید قیمت غلات و تشدید ترس از بحران جهانی غذا شد. اقدام اخیر هند برای ممنوعیت صادرات و آب‌وهوای نامساعد در ایالات‌متحده نیز بر نگرانی‌ها در مورد در دسترس‌بودن غلات غذایی افزوده است.

قیمت معاملات آتی گندم در هیئت تجارت شیکاگو در ماه مارس به بالاترین حد خود یعنی ۱۳.۶۴ دلار در هر بوشل رسید.

کشاورزان استرالیایی که در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به عنوان دومین صادرکننده بزرگ گندم در جهان بودند، کاشت گندم امسال را در حدود ۱۴.۴۵ میلیون هکتار به پایان رسانده‌اند که بالاترین رقم در تمام دوران است که افزایش قیمت در شرایط ایده‌آل را به همراه داشته است.

اگرچه هنوز برای تخمین اندازه کامل محصول ۲۰۲۲ تا۲۰۲۳ که در پایان سال برداشت می‌شود، زود است اما تحلیلگران و معامله‌گران شروع به پیش‌بینی تولید کل حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن کرده‌اند که دور از رکورد برداشت سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ و برداشت بیش از ۳۶ میلیون تن نیست.

فین زیبل، اقتصاددان تجارت کشاورزی در بانک ملی استرالیا در ملبورن گفت: آیا ما برای سومین سال متوالی به محصول بالای ۳۰ میلیون تن دست خواهیم یافت که احتمالا شانس خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

داده‌های وزارت کشاورزی ایالات‌متحده نشان می‌دهد، با این حال، تخمین زده می‌شود که تولید جهانی گندم از ۷۷۹.۲۹ میلیون تن در سال گذشته به ۷۷۴.۸۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کاهش یابد.

به گفته تاجران، خریداران آسیایی به شدت به گندم استرالیا وابسته و چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار سال جاری است. اندونزی، دومین خریدار بزرگ گندم در جهان و ژاپن و کره جنوبی از دیگر واردکنندگان مهم در منطقه هستند. کشاورزان استرالیایی در سال جاری از قیمت‌های بالای گندم بهره مند شده‌اند و تولید رکورد مزیت بیشتری را به همراه داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا