انرژی

مذاکرات اوپک پلاس برای جبران تولید کمتر نفت روسیه

منابع آگاه در اوپک پلاس خبر دادند که این گروه سرگرم رایزنی برای جبران افت تولید نفت روسیه است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، تولید نفت روسیه در ماه‌های اخیر در نتیجه تحریمهای غربی علیه مسکو به تلافی جنگ در اوکراین، حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

یک منبع آگاه در اوپک که از مواضع روسیه مطلع بود، به رویترز گفت: مسکو ممکن است موافقت کند تولیدکنندگان دیگر، تولید کمتر این کشور را جبران کنند اما این توافق ممکن است در نشست روز پنج شنبه اتفاق نیفتد.

یک منبع آگاه خلیج فارس در اوپک پلاس گفت: احتمال زیادی دارد که در دیدار روز پنجشنبه، تصمیمی در این باره گرفته شود.

وزیران اوپک پلاس در نشست روز جاری درباره سطح تولید نفت در ژوییه تصمیم خواهند گرفت.

پنج منبع آگاه پیش بینی کردند با وجود محدودیت عرضه بازارهای جهانی، این گروه به افزایش تولید ماهانه ملایم خود پایبند می‌ماند.

کشورهای صنعتی عضو گروه ۷، هفته جاری مجددا درخواست خود از اوپک برای کاستن از کمبود انرژی جهانی که با تحریمهای غربی علیه روسیه تشدید شده است را تکرار کردند. اوپک تاکنون حاضر نشده است این درخواستها را بپذیرد و وضعیت جاری را حاصل عوامل ژئوپلیتیکی خوانده است.

توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس که در سال ۲۰۲۰ در اوج بحران پاندمی کووید تصویب شد، سپتامبر امسال به پایان می‌رسد و در آن زمان، این گروه ظرفیت مازاد تولید محدودی برای افزایش بیشتر تولید نفت خواهد داشت.

عربستان ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و به ندرت تولید بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز را به شکل پایدار آزموده است. این کشور به همراه امارات متحده عربی، کمتر از دو میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد.

بیورنار شیلدراپ، تحلیلگر ارشد بانک SEB در این باره گفت: ظرفیت مازاد تولید چندانی در بازار وجود ندارد تا از دست رفتن تولید روسیه را جبران کند. ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات نفت از روسیه باعث خواهد شد این کشور نفت کمتری را با قیمت بالاتر بفروشد و احتمالا درآمدش اگر بیشتر از قبل نباشد، کمتر از آن هم نخواهد بود.

طبق برآوردهای مختلف، تحریمهای غربی اعمال شده علیه روسیه، ممکن است باعث شود تولید و صادرات این کشور حداکثر دو تا سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

با این حال تولید روسیه تاکنون باثبات مانده و این کشور موفق شده است بخشی از حجم صادراتش را از اروپا به خریداران آسیایی تغییر دهد که علاقمند به خرید نفت ارزان روسیه هستند.

روزنامه وال استریت ژرونال روز سه شنبه به نقل از نمایندگان اوپک مدعی شده بود بعضی از اعضای این گروه در حال بررسی ایده معافیت روسیه در توافق نفتی هستند. معافیت روسیه از توافق نفتی اوپک پلاس، به تولیدکنندگان دیگر اجازه خواهد داد نفت بیشتری که خواسته آمریکا و اتحادیه اروپاست، تولید کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده که دیپلماتهای آمریکایی در حال برنامه ریزی نخستین سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به ریاض پس از دو سال روابط تیره به دلیل اختلافات مربوط به حقوق بشر در عربستان سعودی، جنگ در یمن و تامین سلاح آمریکا به عربستان، هستند.

دو منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در روز چهارشنبه درباره ایده تعلیق روسیه از توافق نفتی صحبتی نشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا