بین الملل

غافلگیری افزایش ۶۴۸ هزار بشکه ای تولید نفت در بازار

کارشناس ارشد بازار نفت گفت: توافق اوپک پلاس پس از افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای در روز در ماه‌های جولای و آگوست برای بازار غافلگیرکننده بود.

به گزارش آرمان اقتصادی محمد الشتی، کارشناس ارشد بازار نفت گفت: توافق اوپک پلاس پس از افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای در روز در ماه‌های جولای و آگوست برای بازار غافلگیرکننده بود، در حالی که انتظار می‌رفت فقط ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

همچنین بخوانید

الشطی در گفت و گو افزود: افزایش تولید عوارض جانبی برای ثبات بازار خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با این فرض که برخی کشورها – مانند روسیه که با تحریم مواجه است – نتوانند سهم خود را تأمین کنند، موفق شده‌اند بسیاری از فروش‌های خود را به سمت آسیا و به ویژه چین و هند هدایت کنند.

الشطی اشاره کرد: که اوپک در دوران همه‌گیری کرونا ثابت کرده است که می‌تواند نیازهای بازار را برآورده کند و آنها را به خوبی شناسایی کند، به طوری که اوپک با پمپاژ تولید بیشتر به تقاضای بالای بازار پاسخ می‌دهد.

وی توضیح داد: که گزینه‌هایی برای اوپک وجود دارد و طبق داده‌های بازار، این حرکت خواهد بود.

الشطی با تاکید بر اینکه روسیه متحد استراتژیک اوپک است، گفت: کنار گذاشتن روسیه روی میز نیست.

روز پنجشنبه، اوپک پلاس با افزایش تولید ۶۴۸۰۰۰ بشکه در روز برای ماه‌های جولای و آگوست موافقت کرد که حدود ۵۰ درصد بیشتر از افزایش تولید در ماه‌های اخیر است. این بدان معناست که این گروه علاوه بر افزایش‌هایی که قبلاً بر سر آن توافق شده بود، تقریباً ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام در این دو ماه اضافه خواهد کرد. با این حال، تردیدها وجود دارد که برخی از کشورهای ائتلاف به طور کامل به افزایش‌های تعهد شده احترام بگذارند.

سیتی گروپ در یادداشتی اعلام کرد که تصمیم اوپک پلاس می‌تواند در عمل به معنای ۱۳۲۰۰۰ بشکه در روز تولید اضافی واقعی از عربستان سعودی، امارات، کویت و عراق باشد.

وی افزود که قیمت‌ها در هفته گذشته افزایش یافت زیرا اتحادیه اروپا با تحریم نفت روسیه موافقت کرد، قرنطینه‌های چین برداشته شد و فصل رانندگی تابستانی در ایالات متحده آغاز شد.

نفت در سال جاری به دلیل بازگشت مجدد تقاضا به دلیل لغو محدودیت‌های کرونا توسط کشورها افزایش یافته است، در حالی که حمله روسیه به اوکراین باعث کاهش عرضه یکی از سه تولیدکننده بزرگ جهان و افزایش احتمالی مصرف در چین، واردکننده شماره یک نفت خام شده است.، اکنون تهدید می‌کند که فشار بیشتری را افزایش دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا