صنعت، معدن، تجارت

احیای صنایع راکد راهبرد دولت سیزدهم/ سهم ۱۰۰ واحدی استان سمنان

سمنان- یکی از راهبردهای دولت سیزدهم توجه به بازگشت واحد های راکد به تولید و حفظ اشتغال در کنار ایجاد فرصت های شغلی جدید است، موضوعی که در استان سمنان نیز به وضوح دیده می شود.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دولت سیزدهم زمانی بر سرکار آمد که بسیاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان سمنان به واسطه مشکلات و تلاطم‌های اقتصادی درگیر رکود شده بودند و بسیاری شأن هم با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کردند.

همان بدو روی کار آمدن نخستین استاندار دولت سیزدهم در سمنان اعلام شد که بیش از ۱۵۰ واحد راکد در استان وجود دارد که باید آنها را به تولید بازگرداند همچنین طبق اظهار نظر رسمی یکی از مراجع ذی‌صلاح در امور اقتصادی و صنعتی استان سمنان ۵۰ درصد کارخانه‌های این استان زیر ظرفیت واقعی خود مشغول به کار بودند.

برای مثال می‌توان به این اظهار نظر استاندار سمنان همزمان با آبان ماه ۱۴۰۰ اشاره کرد که گفته بود «حدود ۵۶ درصد از یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی استان سمنان اکنون با ظرفیت کامل خود در حال فعالیت هستند» و این به آن معنی است که در بدو روی کار آمدن استاندار جدید سمنان تقریباً نیمی از کارخانه‌های استان زیر ظرفیت اسمی و واقعی خود مشغول به کار بودند که می‌توان به آنان نام نیمه راکد یا نیمه فعال نهاد.

عمده مشکلات تولید

عمده مشکلات واحدهای اقتصادی استان سمنان پرسشی است که از یک فعال اقتصادی در استان سمنان پرسیدیم: مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان فقدان بازار فروش محصولات، فقدان توان تأمین اقلام و مواد اولیه تولید، نقدینگی، بدهی به بانک بابت وام، امکان تملک بانک‌ها به واسطه بدهی، بدهی مالیاتی، فرسودگی ماشین آلات صنعتی، فقدان توان مدیریتی کافی، نداشتن نیروی کار ماهر و همچنین مشکلات تأمین اجتماعی، استاندارد و عدم صرفه اقتصادی اشاره کرد.

سید رضا طباطبایی که در گفتگو با خبرنگار مهر، صحبت می‌کرد، افزود: دولت قبل به مدت پنج سال فقط تا جایی که می‌توانست به واحدهای تولیدی تسهیلات داد در نتیجه وقتی مشکل واحد تولیدی بازار بود یا مثلاً سو مدیریت داشت، واحدهای مشکل دار تولیدی به واحدهای مشکل دار تولیدی بدهکار به بانک بدل شدند اما دولت سیزدهم سعی کرده تا مشکلات تولید را در بخش‌های مختلف حتی ارتقای توان مدیریتی کارگاه‌ها ببیند و نه صرفاً نقدینگی؛

وی با بیان اینکه نگاه چند بعدی به تولید می‌تواند راهگشا باشد، بیان داشت: اتفاقی که در هفته جاری در استان سمنان رخ داد یعنی اجرای تور نهضت احیای واحدهای راکد نشان داد که عزم دولت در زمینه احیای واحدهای راکد در استان و کشور جزم است.

اجازه تعطیلی نمی‌دهیم

استاندار سمنان با بیان اینکه ۳۵ واحد تولیدی و صنعتی استان در نیم سال دوم ۱۴۰۰ به تولید بازگشتند، تاکید کرد: احیای این واحدهای صنعتی توانست هزاران فرصت شغلی را به استان هدیه کند که این رویه البته در سال جاری نیز تقویت می‌شود.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه رفع موانع تولید به خصوص از واحدهای راکد در اولویت مسئولان استان است، تاکید کرد: به فکر کمک به واحدهای تولیدی هستیم اما باید به این موضوع نیز پرداخت که مشکل اصلی برخی از واحدهای راکد، عدم ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان است که توجه به این بخش می‌تواند رشد بهره‌وری و تولید خوبی را به استان بیاورد در نتیجه حمایت از دانش بنیان‌ها نیز در این زمینه مد نظر قرار دارد.

وی با اشاره به پیشگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و با بیان اینکه بارها گفته‌ایم که اجازه نخواهیم داد واحدی به جمع واحدهای تولیدی راکد استان اضافه شود، افزود: برای این موضوع به‌کارگیری ظرفیت‌های استان اعم از دانشگاه‌ها، دانش بنیان‌ها و… در دستور کار قرار دارد.

احیای ۱۰۰ واحد صنعتی

به گفته استاندار سمنان ۱۴.۴ درصدی تسهیلات رونق تولید کل کشور در استان سمنان پرداخت شده و توانسته کمک خوبی به واحدهای راکد باشد و استان سمنان را نیز در این شاخص به مقام نخست کشور برساند اما تداوم این روند آن چیزی است که صنایع به دنبال آن هستند آنطور که مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: در کنار ۳۵ واحد تولیدی که در نیم سال دوم ۱۴۰۰ به تولید بازگشتند احیای ۶۴ واحد صنعتی دیگر نیز در استان در دستور کار قرار دارد که در مجموع ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی را شامل می‌شود.

محمد رضا باقری با بیان اینکه کارگروه نهضت احیای واحدهای راکد در هفته جاری با حضور دو مقام کشوری شامل مسئول طرح احیای نهاد ریاست جمهوری و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور در سمنان تشکیل جلسه داد و مشکلات ۱۵ واحد نیز رسیدگی شد، ابراز کرد: تداوم این نهضت می‌تواند ما را به سمت هدف گذاری احیای واحدهای راکد استان پیش ببرد که در این ارتباط تعامل خوبی بین صمت، استانداری سمنان و… وجود دارد.

وی با بیان اینکه سمنان ششمین میزبان تور احیای واحدهای صنعتی راکد کشور بود، بیان داشت: در سال جاری قرار است که دو هزار واحد راکد به چرخه تولید باز گردند که سهم استان ۶۴ واحد خواهد بود همچنین باید گفت فقدان بازار، نقدینگی، ماشین آلات فرسوده و… از مهمترین مشکلات تولید گران استان است.

احیای صنایع راکد راهبرد دولت سیزدهم/ سهم ۱۰۰ واحدی استان سمنان

احیای واحدهای راکد اولویت استانداری

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه احیای واحدهای راکد اولویت کار استانداری در کنار رفع موانع است، گفت: شناسایی و رفع مشکلات تولید و به خصوص واحدهایی که دچار رکود شده‌اند در سال جاری نیز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

محمد رضا صادقی با بیان اینکه پیگیری بازگشت واحدهای راکد به تولید با دو محور شامل اشتغال و توسعه اقتصادی استان پیگیری می‌شود، ابراز کرد: بازگشت واحدهای راکد به تولید در زمینه اشتغال جوانان استان نیز با توجه به ظرفیت‌های عظیم اقتصادی این استان، مؤثر خواهد بود.

وی از راه‌اندازی نهضت احیا در استان سمنان خبر داد و بیان کرد: بعد از استان‌های البرز، قم و… سمنان نیز شاهد راه اندازی نهضت احیا با هدف رفع مشکلات واحدهای راکد و یا نیمه فعال است که در این زمینه خدمات خوبی را به واحدهای تولیدی شاهد خواهیم بود.

روند احیای راکدها

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز این هفته مهمان مردم استان سمنان بود تا ششمین تور احیای واحدهای راکد کشور در سمنان برگزار شود عزیزالله قربانی در جریان سفر به استان سمنان اعلام کرد: دو هزار واحد راکد به چرخه تولید بازخواهد گشت همچنین احیای این تعداد واحدهای راکد صنعتی منجر به اشتغال ۳۴ هزار نفر می‌شود.

قربانی با بیان اینکه ۴۴ درصد از این واحدها مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد عدم تقاضا و بازار، ۱۰ درصد فرسودگی ماشین آلات، ۱۰ درصد ضعف فناوری، ۱۱ درصد کمبود مواد اولیه، ۹ درصد مشکلات حقوقی و ۸ درصد دارای مشکلات زیرساختی است، تاکید داشت: سال گذشته دو هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت و برای ۳۹ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

تمام این آمارها نشان می‌دهد که عزم دولت برای احیا واحدهای راکد جزم است و می‌توان امسال را سال امید برای احیای راکدها دانست چرا که دولت با نگاه دقیق‌تری به موضوع صنعت ورود کرده و مانند دولت قبل تنها به موضوع تسهیلات بانکی تکیه ندارد. حال باید دید که روند احیای ۶۴ واحد تولیدی دیگر استان در سال جاری به چه شکلی پیش می‌رود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا