انرژی

تابستان دردناک مصرف‌کنندگان نفت

در شرایطی که قیمت هر بشکه نفت برنت بالای ۱۲۰ دلار معامله می‌شود، فروشندگان نفت منتظر بازگشت چین به بازار هستند که موتور رشد تقاضا به شمار می‌رود

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اگر این تحلیل درست باشد، این تابستان برای مصرف کنندگان نفت در هر کجا که باشند، دشوار خواهد بود. هم اکنون آمریکایی‌ها حدود پنج دلار برای قیمت هر گالن بنزین و انگلیسی‌ها بیش از ۱۰۰ پوند معادل ۱۲۵ دلار برای پر کردن باک یک خودروی معمولی پرداخت می‌کنند.

در چین تجدید شماری از تدابیر قرنطینه در شانگهای، به مسیر ناهمواری که پیش رو قرار دارد اشاره می‌کند اما بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، محتاطانه در حال پشت سر گذاشتن جدیدترین دور مبارزه با شیوع کووید ۱۹ بوده است. بهبود تقاضای جهان برای سوخت، میزان مصرف نفت را در شرایطی که قیمت‌ها حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه است، بالاتر خواهد برد.

گای راس، یک مشاور نفتی کهنه‌کار در شرکت “بلک گلد اینوسترز” در این باره گفت: من هرگز در بیش از ۵۰ سال گذشته حرفه خودم، چنین آمیزه‌ای از عوامل مختلف را ندیده بودم. جهان ظرفیت مازاد تولید اندکی دارند. اقتصاد خارج از چین قوی است و چین اکنون رو به بهبود است و ما در بحبوحه اختلال بازار نفت جهانی هستیم.

مقامات اوپک پلاس هفته گذشته اظهار کردند: ظرفیت مازاد اندکی وجود دارد که آنها بتوانند اضافه کنند و در عین حال، محدودیتهای مشابه در پالایشگاههای نفت جهان باعث شده است مصرف کنندگان با قیمتهای سوخت روبرو شوند که سریع‌تر از نفت افزایش پیدا می‌کنند.

چندین کشور در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین، تحریمهایی را علیه روسیه که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، اعلام کرده‌اند. این مسئله، عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی قابل دسترس در بازار را مختل کرده است. مصرف فرآورده‌های نفتی از تولید فراتر رفته و باعث تقلیل بیشتر ذخایر شده است.

اکثر اهالی وال استریت در این دیدگاه خوش بینانه از بازار نفت سهیم هستند. گروه گلدمن ساکس هفته گذشته پیش بینی کرد قیمت نفت برنت در ماه‌های آینده، به ۱۴۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. بانک مورگان استنلی اعلام کرد پیش بینی این بانک از قیمت ۱۵۰ دلاری نفت، ممکن است از این هم بالاتر برود. رکورد ثبت شده برای قیمت نفت برنت، ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت در ژوییه سال ۲۰۰۸ بوده است.

شرکت ملی نفت چین برآورد می‌کند که مصرف چین ممکن است در سه ماهه سوم ۱۲ درصد رشد کند. بانک چاینا اینترنشنال انتظار دارد در سه ماهه سوم، بهبود ملایمی روی دهد و تقاضا در سه ماهه چهارم قوی باشد.

به گفته آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، قیمت نفت، بدون چین ۱۲۰ دلار است و وقتی چین به بازار برگردد، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت. حتی بدون قیمتهای بالا، تقاضا همچنان وجود دارد زیرا مردم می‌خواهند به سفر بروند و ثانیا، دولتهای سراسر جهان برای قیمتهای سوخت یارانه می‌دهند.

این یارانه‌ها یا مالیاتهای کمتر، تقاضا را در کشورهای مختلف از مکزیک گرفته تا آفریقای جنوبی تقویت کرده‌اند. این یک دلیل بالا ماندن قیمتهای نفت با وجود صعود بهای معاملات بنزین آمریکا به ۱۸۰ دلار در هر بشکه بوده است.

روسیه صادرکننده بزرگ فرآورده‌های نفتی به خصوص دیزل است که قیمت عمده فروشی آن در اروپا، حدود ۱۷۰ دلار است. نرخ پریمیوم دیزل و بنزین نسبت به نفت امسال در آمریکا و اروپا با افت موجودی این سوختها، به رکورد بالایی صعود کرده است.

بعضی از چهره‌های سیاسی قبول دارند که دنیا در حال حاضر ظرفیت پالایش کافی ندارد. آموس هوچ استاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی در کنفرانس آر بی سی کپیتال مارکتس گفت: کمبود سرمایه گذاری در فضای انرژی و روند نزولی ظرفیت پالایش نفت، در کمبود سوختها نقش داشته اند. اظهارات وی مشابه اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی بوده است. دولت بایدن از صنعت پالایش آمریکا خواسته است تاسیسات غیرفعال را راه اندازی کنند.

همه این موارد به معنای آن است که با وجود وعده اوپک و متحدانش برای افزایش بیشتر تولید، نشانه محکمی از این که چنین اتفاقی دیده نمی‌شود و حتی اگر تولید این گروه افزایش بیشتری داشته باشد، روی روند صعودی قیمتها تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، هفته گذشته گفت: تنها دو یا سه کشور عضو این گروه می‌توانند تولیدشان را افزایش دهند.

اگرچه محدودیتهای کرونایی در قسمتهایی از شانگهای برداشته شد، معامله‌گران بر این باورند که بهبود مصرف در بازار نفت روی خواهد داد. این موضوع برای مصرف کنندگان در آستانه تابستان که مصرف فرآورده‌های نفتی به دلیل سفر و تقاضای سرمایشی افزایش پیدا می‌کند، پرمخاطره خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی که در خصوص میزان افزایش عرضه تولیدکنندگان نفت به بازار بدبین بوده است، هشدار داد تابستان پیش رو ممکن است تابستان طولانی باشد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات در کنفرانسی در اردن گفت: اگر با همین روند، مصرف نفت ادامه پیدا کند، هنوز به اوج مصرف برنگشته‌ایم زیرا چین هنوز به بازار برنگشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا