انرژی

بنزین در آمریکا از مرز ۵ دلار گذشت

قیمت بنزین در آمریکا روز شنبه برای نخستین بار از مرز پنج دلار در هر گالن عبور کرد و به تورم هزینه سوخت بیشتر دامن زد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، آمار انجمن خودروی آمریکا نشان داد میانگین قیمت هر گالن بنزین بدون سرب از ۴.۹۸۶ دلار در روز جمعه به ۵.۰۰۴ دلار در هر گالن در روز شنبه افزایش یافت.

قیمت بالای بنزین، دردسری برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دموکرات‌ها در کنگره است که تلاش می‌کنند در انتخابات میان دوره‌ای نوامبر، اکثریت را حفظ کنند. بایدن برای پایین بردن قیمتها، از اهرمهای متعددی استفاده کرده که شامل برداشت غیرسابقه از ذخایر استراتژیک، معافیت از مقررات برای تولید بنزین تابستانی و درخواست از تولیدکنندگان بزرگ اوپک برای افزایش تولید بوده است.

با این حال، قیمتهای سوخت در سراسر جهان به دلیل بهبود تقاضا و تحریمها علیه روسیه و کاهش ظرفیت پالایش، رو به افزایش بوده است. سفرهای جاده‌ای در آمریکا نسبتا قوی مانده و تنها چند درصد پایین‌تر از سطح پیش از پاندمی است. اما اقتصاددانان انتظار دارند در صورت ماندن قیمتها در بالای پنج دلار برای مدت طولانی، تقاضا برای سوخت ممکن است به تدریج افت پیدا کند.

طبق آمار وزارت انرژی آمریکا، قیمت بنزین آمریکا با در نظر گرفتن تورم، همچنان حدود هشت درصد پایین رکورد ۵.۴۱ دلار در هر گالن در ژوئن سال ۲۰۰۸ است.

هزینه مصرفی آمریکا با این که تورم به بالاترین حد در بیش از ۴۰ سال اخیر صعود کرده، فعلا تاب آور مانده است و برنامه‌های کمکی ویژه دوران پاندمی کووید و رشد دستمزدها به خصوص برای کارگران کم درآمد، ترازنامه خانوار را تقویت کرده است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، محصول بنزین عرضه شده که معیاری برای ارزیابی تقاضاست، هفته گذشته ۹.۲ میلیون بشکه بود که مطابق با میانگین فصلی پنج ساله است.

همزمان با افزایش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان، شرکتهای نفت و گاز سود بالاتری به جیب می زنند. شرکت شل، شورون و بریتیش پترولیوم و همچنین شرکتهای دیگر نظیر اکسون موبیل و توتال انرژیز آمارهای مالی قوی گزارش کردند.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌ها به خصوص در کرانه شرقی آمریکا در تکاپوی جایگزین کردن ذخایری هستند که مصرف شده‌اند که منعکس کننده افزایش صادرات به اروپا برای کمک به کاهش وابستگی به واردات روسیه است. در حال حاضر پالایشگاه‌های آمریکا با حدود ۹۴ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند اما تحلیلگران می‌گویند ظرفیت کلی پالایش با تعطیلی پنج تاسیسات پالایش در دوران پاندمی، کاهش پیدا کرده و آمریکا را برای نخستین بار در چند دهه گذشته، با کمبود ساختاری ظرفیت پالایش روبرو کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا