اقتصاد کلان

اعتصاب کامیون‌داران کره جنوبی و فشار بر چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا

اعتصاب کامیون‌داران کره‌جنوبی در حالی وارد هفتمین روز خود می‌شود که اقتصاد با خطراتی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اعتصاب کامیون‌داران کره جنوبی، امروز دوشنبه وارد هفتمین روز خود شد و آزمونی برای رئیس جمهور جدید این کشور و تشدید فشار بر چهارمین اقتصاد بزرگ آسیاست که در حال حاضر با فشارهای رکود تورمی مواجه شده است.

اعتصاب کامیون‌داران  که به دنبال دستمزد بالاتر هستند، بنادری مانند بوسان را در اقتصاد صادراتی فلج کرده و حمل‌ونقل قطعات و محصولات نهایی برای صنایع خودرو، فولاد و سیمان را با مشکل مواجه کرده است.

خودروساز هیوندای موتور تولید را در برخی خطوط کاهش داده است. یون سوک یول، رئیس جمهور جدید که پنج هفته پیش به قدرت رسید در این اعتصاب مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

رسانه‌های محلی گفتند ده‌ها نفر توسط پلیس بازداشت شده‌اند اما اعتراض آنها تاکنون عمدتا مسالمت‌آمیز بوده است. اتحادیه و دولت مذاکراتی داشته اما نتوانسته‌اند به توافق برسند. وزارت زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل کره‌جنوبی از کامیون‌داران خواسته که به سر کار خود بازگردند اما گفته است که به دنبال انعکاس خواسته‌های آنها در روند قانون‌گذاری و ادامه تلاش برای پایان‌دادن به درگیری از طریق گفتگو با اتحادیه است.

کامیون‌داران خواستار تمدید یارانه‌هایی هستند که در سال جاری منقضی می‌شود و حداقل دستمزدها را با افزایش قیمت سوخت تضمین می‌کند و دولت می‌گوید که این به پارلمان بستگی دارد که آیا این قانون را تغییر دهد یا خیر.

از آنجایی که اقتصاد جهانی با تنگناهای عرضه مقابله می‌کند، هر گونه کندی طولانی‌مدت در تولید و حمل‌ونقل تراشه، پتروشیمی و خودرو می‌تواند به نگرانی از افزایش تورم و کاهش رشد بیافزاید.

بر اساس گزارش رویترز،  سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هفته گذشته اعلام کرد که تورم کره جنوبی امسال به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته ۴.۸ درصد خواهد رسید، در حالی که پیش‌بینی رشد خود را از ۳ درصد در دسامبر به ۲.۷ درصد کاهش داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا