امور زیربناییراه و ساختمان

یارانه نقدی فعلا ادامه دارد/ برنامه‌ای برای گران کردن بنزین نداریم / مقررات جلوگیری از افزایش اجاره‌ها اجرا می‌شود

سخنگوی دولت در خصوص گرانی‌ بنزین گفت: پیشنهاد می‌کنم تکذیبه گرانی بنزین را از طرف من داشته باشید. به شخصه هر ۲ روز یکبار این مسئله را تکذیب می‌کنم. دولت هیچ بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. اجرای آزمایشی در کیش و قشم هم قرار نیست فعلا در سایر مناطق اجرایی شود.


همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در خصوص اعتراضات در بازار لوازم خانگی گفت: قانون‌گذار قانونی گذاشته که تراکنش‌ها در دستگاه کارت‌خوان به منزله فروش محسوب می‌شود و چون این تکلیفی است که قانون‌گذار تعیین کرده است در ابتدای مشکلاتی پیش خواهد آورد .دولت برای محاسبه مالیات مکلف بوده بر اساس قانون تراکنش پوزها را مدنظر قرار دهد.

سخنگوی دولت بیان کرد: مبنای دولت در بررسی مالیات  همکاری و همیاری با اصناف است. به عنوان مثال حدود یک میلیون نفر که مشمول مالیات بودند ۵۵۰ هزار نفر از این عزیزان از پرداخت مالیات معاف شدند. از طرف رئیس‌جمهور به عزیزان در سازمان مالیات اعلام می‌کنم باید اصل بر اظهارنامه مالیاتی و اعتماد با بازاریان باشد.

وی درخصوص حادثه قطار مشهد -یزد و ماجرای متروپل گفت: گزارش اولیه درخصوص سانحه قطار منتشر شده که انسداد بیل مکانیکی و تخطی از سرعت دو عامل آن بودند. در خصوص حادثه متروپل گزارش‌ها رسیده است و دستگاه قضا هم باید به دقت این گزارش‌ها را بررسی کند.

سخنگوی دولت در خصوص گرانی‌ بنزین گفت: پیشنهاد می‌کنم تکذیبه گرانی بنزین را از طرف من داشته باشید. به شخصه هر ۲ روز یکبار این مسئله را تکذیب می‌کنم. دولت هیچ بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. اجرای آزمایشی در کیش و قشم هم قرار نیست فعلا در سایر مناطق اجرایی شود.

وی گفت: برنامه‌ای هم فعلا برای حذف کارت سوخت ندارد، بله شاید موردی با کسانی که قاچاق سوخت می‌کنند برخورد کنیم. بازهم تاکید می‌کنم دولت بنایی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وی یادآور شد: دولت با سرعت زیاد، توسعه ظرفیت نیروگاه را در دستور کار قرار داد و در غیر این صورت باید شاهد خاموشی‌ها بودیم. در کنار توسعه توان تولید برق، دولت برنامه‌ای برای مدیرت مصرف برق قرار داد. دولت سعی کرد برای مدیریت مصرف برق از ادارات شروع کند تا شاهد خاموشی چراغ خانه مردم نباشیم. امیدواریم همکاری از سوی مردم نیز تداوم یابد.

بهادری جهرمی درخصوص عدم برداشت یارانه دهک‌ دهم گفت: مطابق تکلیف قانونی، دولت مکلف است که یارانه دهک‌های بالا را حذف کند. ضعف در شفافیت اقتصادی برخی خانوارها و مشکلاتی از این قبیل ممکن است اشتباهاتی در دهک‌بندی ایجاد کند. به همین دلیل امکان اعتراض ایجاد شد.

سخنگوی دولت درخصوص فروش نفت گفت: درخصوص بحث فروش نفت، ایران سیاستش بازاریابی فعال بوده است. هم در حال فروش نفت بوده‌ایم که ارز آن نیز بازمی‌گردد. عرضه ارز همیشه بیش از تقاضا بوده است. جمهوری اسلامی ایران از هر ابزاری به منظور موفقیت در جنگ اقتصادی استفاده می‌کند. موفقیت‌های خوبی در این مسیر بوده است. توافق با ونزوئلا نوآوری در فروش نفت بود.

بهادری جهرمی درباره راهکارهای وزارت نیرو برای جلوگیری از هدر رفتن آب گفت: وزارت نیرو برنامه‌های متعددی برای مدیرت مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب داشته است. با تغییر الگوی کشت در مناطق بحرانی از ابتدای دولت خطوط مختلفی برای انتقال آب دریا به مناطق کم آب صورت گرفته است. استفاده از کنتورهای هوشمند و ممنوعیت کشت محصولات کشاورزی پرمصرف از نمونه‌های اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصرف آب است.

وی پاسخ به سوال ایلنا در خصوص اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ در برخی استان‌ها و اینکه این کالابرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد، گفت: تا زمانیکه زیرساخت مناسبی برای کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده پرداخت یارانه‌های نقدی ادامه دارد. کالابرگ الکترونیکی همان قابلیت نرم‌افزاری در عابربانک همه مردم است و چیز متمایزی قرار نیست از نظر فیزیکی به مردم داده شود هر کسی حساب بانکی دارد و یارانه به او تعلق می‌گیرد کالابرگ هم به اون تعلق می‌گیرد و همزمان به زیرساخت فنی و فیزیکی در مراکز فروش نیاز دارد که این زیرساخت‌ها در برخی مراکز استان‌ها در زمینه توزیع نان ارائه شده و تقریبا در نیمی از استان‌های کشور در خصوص نان استقرار زیرساخت‌های آن اجرا شده است و دستگاه‌های کارتخوان مخصوص در آنجا نصب شده است؛ از زنجان شروع شد و به نیمی از استان‌های کشور توسعه پیدا کرد و پیش بینی می‌شود طبق زمانبندی صرفا در حوزه نان به کل استان‌ها توسعه پیدا کند. ضمن آنکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست.

وی افزود: این طرح آزمایشی فقط در مورد استقرار زیرساخت‌های لازم است در دستگاه‌های کارتخوان جدید امکان اعطای یارانه وجود خارجی دارد و صرفا مربوط به نان است که مطمئن شویم در قیمت و عرضه نان خللی وارد نمی‌شود چون شرط لازم اجرای این طرح این بود که با افزایش قیمت و کاهش عرضه نان موافقت نخواهد شد. همزمان زیرساخت‌های دیگری در حال طراحی و استفاده برای سایر کالاها است آن هم در خصوص کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که این زیرساخت‌ها برای کالابرگ الکترونیکی در دستور کار است. تا وقتی سامانه کالابرگ فراهم نشده باشد این یارانه نقدی استمرار دارد. دهک دهم هم از یارانه نان و دارو استفاده می‌کنند و یارانه آنها حذف نمی‌شود در  واقع این یارانه شامل همه افراد خواهد شد.

بهادری جهرمی درباره نظارت دولت بر بازار مسکن در فصل اجاره گفت: در خصوص بازار مسکن رئیس‌جمهور دستوراتی برای کنترل بازار اجاره دادند. شهردار محترم تهران هم همکاری‌شان را در این زمینه تقویت کردند تا شاهد فشار کمتری بر مستاجران باشیم. بنا شد مقرراتی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه اجاره‌ها برای نظارت بیشتر بر نحوه عملکرد بنگاه‌ها اجرایی شود.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا