انرژی

برای استفاده از گاز دست بجنبانید

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد آفریقا باید برای بهره بردن از ذخایر وسیع گاز طبیعی خود که دنیا تا زمان گذار به سوی فناوری کم آلاینده به آن نیاز دارد، به سرعت اقدام کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش دورنمای انرژی آفریقا برای سال ۲۰۲۲ اعلام کرد آفریقا در موقعیت صادرات حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا تا پایان دهه جاری قرار دارد.

این آژانس که نماینده ۳۱ کشور صنعتی جهان است، درگزارش سال ۲۰۲۱ خود تصریح کرده بود دستیابی به هدف کربن خنثی تا اواسط قرن جاری که از سوی سازمان ملل تعیین شده، به معنای آن است که هیچ سرمایه‌گذاری در تولید جدید سوختهای فسیلی ضروری نیست.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: توسعه گاز آفریقا منافاتی با این هدف ندارد. این قاره تاثیر تغییرات اقلیمی را متحمل شده است در حالی که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، سهم کوچکی در انتشار آلایندگی‌ها داشته است و زمان محدودی برای بهره بردن از درآمدهای هیدروکربن دارد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: اگر دنیا بتواند تقاضا برای گاز را همسو با هدف صفر کردن آلایندگی کربن تا اواسط قرن جاری، کاهش دهد، پروژه‌های جدید طولانی مدت گاز ممکن است نتوانند هزینه‌های اولیه را جبران کنند.

بیرول گفت: اگر اکتشافات گازی آفریقا به مرحله تولید برسند، ۹۰ میلیارد متر مکعب در سال تا سال ۲۰۳۰ عرضه اضافی فراهم خواهد شد که حدود دو سوم نیازهای داخلی است و باقی آن صادر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد برای کاهش توسعه‌های جدید و آلایندگی‌ها، سوزاندن متان کمتر، یک سوم تولید جدید را می‌تواند فراهم کند.

مناطق تولیدکننده نفت و گاز مانند آفریقا در برابر این ایده که برای اجتناب از تغییرات اقلیمی، باید بهره برداری از منابع هیدروکربن را متوقف کرد، موضع گرفته و اعلام کرده‌اند تقاضا، قوی است و کشورهای توسعه یافته قرنها از امتیازهای هیدروکربن بهره برده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که یک پنجم جمعیت جهان در آفریقا زندگی می‌کنند، این قاره در کمتر از سه درصد انتشار دی اکسید کربن از انرژی سهم داشته و پایین‌ترین سرانه انتشار آلایندگی را در میان مناطق جهان دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا