بورسبورس اوراق

«پتروشیمی» صنعتی امن در روزهای منفی؛ گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران بلند مدت

صنعت پتروشیمی در روند ریزشی بازار، جزو صنایع امن بوده و با توجه به مزیت‌های نسبی فراوانی آن به نظر می‌رسد این صنعت یکی از گزینه‌های اول سرمایه‌گذاری در بلندمدت باشد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ حامد ستاک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن بررسی صنایع بورسی و چالش‌ها و فرصت‌های آن‌، درباره انتخاب صنایع و سهام بهتر در بازار سرمایه به بورسان گفت: خوشبختانه به دلیل وجود تحلیلگران خبره و توانمند در بازار و تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها، فضای تعقل و تحقیق در بازار حاکم است اما باز هم نباید چشم بسته وارد بازار شد.

وی در این‌باره عنوان کرد: سهامداران بهتر است قبل از ورود به بازار سرمایه صنایع و سهام‌های مختلف را بررسی و تحقیقات مورد نیاز را در این زمینه انجام دهند تا بتوانند ضمن شناسایی صنعت و سهم مناسب، براساس تحقیقات میدانی و هوشمندانه، وارد بازار سرمایه شوند.

ستاک ضمن تایید این موضوع که صنعت پتروشیمی در روند ریزشی بازار، جزو صنایع امن بوده است، درباره صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از گزینه‌های خوب سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: با توجه به نفت خیز بودن کشور، صنعت پتروشیمی دارای مزیت‌های نسبی فراوانی است و به نظر می‌رسد این صنعت یکی از گزینه‌های اول سرمایه‌گذاری در بلندمدت باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: اگر سهامداران صبوری لازم را داشته باشند، روزهای خوب در انتظار این صنعت است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش سنگین قیمت یوتیلیتی، باعث کاهش سودهای برخی شرکت‌های پتروشیمی شده است، اظهار کرد: در بحث مربوط به یوتیلیتی، قیمت‌گذاری دستوری در بلندمدت باعث شده یوتیلیتی‌ها دچار اشکال شوند.

به گفته ستاک؛ ایجاد تعادل با قیمت‌گذاری دستوری بسیار سخت و ناشدنی است و اقتصاد کشور باید به نحوی باشد که عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری را تعیین کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط حاضر، صنایع مجبورند خود را با شرایط قیمت‌گذاری دستوری هماهنگ کرده تا بدون از دست دادن سرمایه‌، ارتقاء سرمایه ‌داشته باشند.

ستاک در پاسخ به این سوال که برخی تحلیلگران پس از بررسی صورت‌های پالایشی، بر این باورند که شرکت‌های پالایشی نتوانستند در حد انتظارات ظاهر شوند، تصریح کرد: به طور کلی، پالایشی‌ها تحلیل پذیر نیستند و بیشتر اوقات با یکدیگر مقایسه می‌شوند. به دلیل اهرمی بودن آنها، با یک دستور جدید و یا قیمت، سود برخی از آنها دچار مشکل و یا جهش بزرگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قانون‌گذار موظف است در شرایط بحرانی و زمانی که یک شرکت پالایشی نتواند خود را اداره کند، با دادن پاداش، جهش و سودآوری لازم را برای پالایشی‌ها رقم بزند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه پالایشی‌ها یکی از موتورهای محرک بازار سرمایه بوده اند، گفت: زمانی که در صنعت پتروشیمی و پالایشی به نقطه تاریک برسیم قانون‌گذار باید با تصویب یک قانون و یا تعیین نرخی، جهش سودآوری را برای آنها رقم بزند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا